Kuvataideopetus etsii tietään

Kuvataideopetus on maailmanlaajuisesti kriisissä. Enää ei puhuta taideopetuksesta vaan visuaalisen kulttuurin opetuksesta. Siinä tilanteessa taideoppilaitosten on vaikea tietää, millaiseen visuaaliseen maailmaan ja millaisin keinoin opiskelijoita koulutettaisiin.

Kuvataidekoulutus
Kuvassa opiskelija Otso-Pekka Suhonen maalaa taulua.
YLE Keski-Pohjanmaa

Pohjoismaisen kuvataidekoulun rehtori Jaana Erkkilä myöntää, että koulutuksen ongelmiin ei ole perimmäistä ratkaisua löytynyt. Ratkaisu onkin se, että siitä koko ajan vakavasti keskustellaan, tehdään rajanvetoja.

Kokkolassa on joka tapauksessa päädytty siihen, että koulussa opetetaan visuaalista ajattelua ja erityisesti piirtämistä ja maalaamista. Silti voi myös paneutua performanssiin, valokuvaukseen grafiikkaan ja moneen muuhun taiteenalaan.

- Meidän vahvuutemme on se, että meillä on monta totuutta ja ne totuudet vaihtelevat viikottain. Se johtuu siitä, että meillä opettajat vaihtuvat ja kurssien myötä vaihtuu myös näkökulma, Erkkilä erittelee.

Piirtämisen taika

Nykyisin piirtämisen asema on taas nousussa kuvataideopetuksessa kaikkialla maailmassa. Se ryömii väkevästi esiin suurten massiivisten teosten alta. Kokkolassakin piirtäminen vie yli puolet opetuksesta. Helsinkiläislähtöinen ensimmäisen vuoden opiskelija Otso-Pekka Suhonen ei ole siitä yhtä innostunut kuin opettaja.

- Opetusmenetelmät ovat vähän vanhentuneita.

- Onko mallista maalaamisen osuuden pakkko olla niin suuri? Eikö konseptuaaliselle taiteelle voisi antaa enemmän tilaa? hän haastaa.

Suhonen aikoo kuvataideakatemiaan. Valintamenettelyssä sitten punnitaan, onko hänessä kasvualustaa taiteilijaksi.

Miten se arvioidaan? - Siinäpä onkin hyvä kysymys, naurahtaa kuvataideakatemian opintosihteeri Maria Liisa Saastamoinen. - On tutkittava onko hakijalla uteliaisuutta, herkkyyttä, avoimuutta uusille asioille.

Kieli ja kansainvälisyys

Sekä Kuvataideakatemia että Pohjoismainen YTaidekoulu ovat kansainvälisyyttä korostavia oppilaitoksia. Kokkolassakin opetusta annetaan ruotsiksi ja englanniksi, opettajia tulee Pohjoismaista. Torstaina ja perjantaina koululla järjestettävässä taideseminaarissakin taiteen kriisiä ja haasteita pohtivat pohjoismaiset asiantuntijat.

Kieli on myös kivulias asia. Taidefilosofian ja - teorian opetuksessa ei huonolla kielitaidolla syvälle sukelleta, vaikka sillä työpajoissa tulee hyvin toimeen.

Esimerkiksi Tanska on jo päättänyt, että kuvataideopetusta annetaan vain tanskaksi. Silloin pystytään kiertämään huonon englannin karikot.

Otso-Pekka Suhonen ei haaveile konttorirotan urasta. Hän haluaa tosissaan taiteilijaksi.Taidemaailmassa oma tila on kuitenkin raivattava.

- Kyllä siellä tilaa on, mutta kyllä kyynärpäitäkin pitää käyttää. Jos haluan eteenpäin pitää olla myös itsekäs - jopa törkeä, sivaltaa taideopiskelija.

Lähteet: YLE/ Keski-Pohjanmaa/ Ritva Karhula