Mainosalalla kirjavat näkymät

Mainosalalla yhdet juhlivat uusmedialla ja toiset käpristelevät paperimainostensa kanssa.

mainostoimistot

Mainosalan yritykset ovat kärsineet taantumasta vuodenvaihteesta lähtien, kertoo Radio Hämeen kyselykierros. Erityisen huonosti menee lehti-ilmoituksia tekevillä yrityksillä.

Forssalaisen mainostoimisto Synergian toimitusjohtaja Ville Koivisto arvioi, että lehtimainonta vähenee noin 30 prosenttia tänä vuonna. Synergian ydinosaaminen on nettipalveluissa, joten tulosta syntyy yhä. Lisäksi Synergian asiakkaat ovat lähinnä Turussa ja Helsingissä, minkä takia Forssan talousromahdus ei hetkauta.

Uusmediapalvelut internetissä vetävät mainoseuroja puoleensa. Mainostoimisto Synergian lailla riihimäkeläinen Parooninmäen Moukari pärjää nettipalveluilla.

Parooninmäen Moukarin yhteysjohtajan Kari Hätin mukaan uusmediaa tekevät mainostoimistot selviävät talouskurimuksesta, koska mainonta ja myynti siirtyvät nettiin. Häti on huomannut myös, että vientiyritysten toimeksiannot ovat pudonneet rajusti. Moukari on juuri palkannut uuden työntekijän, koska yrityksellä on paljon nettitilauksia.

Molemmat mainosfirmat tekevät kotisivuja ja toimittavat kokonaisia verkkokaupparatkaisuja. Tukipalvelut ovat myös tärkeä tulonlähde.

Sen sijaan mainostekstiilejä valmistavilla yrityksillä taantuma tuntuu. Hämeenlinnalaiselta Finn-Medialta kerrotaan, että menestyvätkin yritykset ovat vähentäneet selvästi työvaatepainatuksia.

Paperimainontaa ovat vähentäneet muiden muassa kiinteistönvälittäjät ja autokauppiaat. Internetin kautta säästyy rahaa. Televisio- ja radiomainoksissa käytetään yhä enemmän vanhoja ja kansainvälisiä mainoksia, jotka pienentävät kotimaista mainostuotantoa.

Kanta-Hämeessä on yli 20 mainosalan yritystä. Koko maassa mainosala työllistää reilut 5 000 ihmistä.

Lähteet: YLE Häme / Sauli Rauma