1. yle.fi
  2. Uutiset

Puhtaampi ilma tuo kalliimmat laivakuljetukset

Itämeren laivoja on pian uudistettava kalliisti. Tiukentuvien ympäristömääräysten vuoksi laivoihin on investoitava miljoonia euroja tai ne on korvattava jopa sata miljoonaa euroa maksavilla uusilla laivoilla. Uudistuksen maksavat asiakkaat. Varustamot ovat vielä epätietoisia, millä tekniikalla laivat lähitulevaisuudessa liikkuvat.

talous
Tankkilaiva matkalla satamaan.
Runsaan kahden vuoden kuluttua laivojen on käytettävä nykyistä puhtaampaa, mutta lähes puolet kalliimpaa polttoainetta.Yle

Neste Oil on Suomen suurin varustamo yli 20 laivallaan. Niistä 12 purjehtii Suomen lipun alla. Pian niihin on tehtävä kymmenien miljoonien investoinnit.

Syynä on Suomen ja muidenkin Itämeren rantavaltioiden jo neljä vuotta sitten kannattama päätös rajoittaa laivojen rikkipäästöjä lähes olemattomaan 0,1 prosenttiin. Tavoitteena on puhdistaa hengitysilmaa, kun rajoitus tulee voimaan vuonna 2015.

Runsaan kahden vuoden kuluttua polttoainesyöppöjen laivojen on käytettävä nykyistä puhtaampaa, mutta lähes puolet kalliimpaa menovettä. Vaihtoehtona varustamojen on ostettava aluksiinsa muutamia miljoonia euroja maksavat savukaasujen puhdistuslaitteet. Vielä melko uuden tekniikan laitteiden toimintavarmuutta kuitenkin epäillään.

LNG-laiva maksaa tuplaten

Vaihtoehtona ovat nesteytetyllä maakaasulla eli LNG:llä kulkevat laivat. Niitä ovat jo tilanneet Viking Line ja Rajavartiolaitos. Gasumin mukaan LNG:n vähäpäästöisyys on tulevaisuuden ratkaisu, sillä rikkikaasujen jälkeen merellä ollaan rajoittamassa typpikaasuja ja pienhiukkasia.

Nykyaluksiin verrattuna LNG-laiva on puolet kalliimpi. Esimerkiksi Neste on korvaamassa muutaman vuoden päästä 250-metrisen tankkerinsa Temperan. LNG-versiona seuraaja maksaisi noin sata miljoonaa euroa, kertoo Neste Oilin osastopäällikkö Vesa Penttilä.

Vielä ei ole varmaa, milloin LNG-laivoille valmistuu tankkauspaikkoja. Kaasuyhtiö Gasum puolestaan lupaa tankkauspaikkoja - jos on kysyntää.

- 2015 - 2018 niin varmasti täällä on ja muissakin Pohjoismaissa. Norjassa ajetaan jo kymmenillä kaasulaivoilla ja Ruotsissakin ollaan Suomea edellä, johtaja Björn Ahlnäs Gasumista kertoo.

- Tämä rikkidirektiivi astuu periaatteessa voimaan vuonna 2015, eli kyllä ollaan myöhässä.

Suomalainen maksaa

Yrityksissä ei enää oikein ymmärretä Elinkeinoelämän keskusliiton esittämää haikailua rikkidirektiivin voimaantulon siirtymisestä. Varmaa on, että kiristyvät ympäristömääräykset tulevat kalliiksi.

Kysymys on polttava etenkin Suomelle, joka on Itämeren valtioista eniten merikuljetusten varassa. Entistä puhtaamman ilman maksaa kuluttaja jokaisen tuontituotteen hinnassa.

- Rahdit kallistuvat ja muuta, että kyllähän se kaikki sitten loppupelissä kuluttajan pussiin kaatuu, sanoo Nesteen supertankkeri Temperan kapteeni Kim Palhus.

Lue seuraavaksi