Oulun satama voitti Kevitsan malmilaivaukset

Sodankylässä toimintaansa aloittavasta kaivoksesta rahdataan kupari-nikkelimalmia Oulun satamaan rekoilla, joita kulkee keskimäärin kahdesti tunnissa, kaikkiaan 140 000 tonnia vuodessa.

Oulun satama
Laivaa lastataan Oulun satamassa
Yle

Oulun sataman voiton perustana ovat satamajohtaja Kari Himasen mukaan hyvät valmiudet kaivannaisteollisuuden palvelemiseen.

- Operaattorilla on varastotilaa käytettävissä ja nosturikalustoa on saatavissa. Laituriin pääsee 10 metrin väylää pitkin.

Satamajohtaja uskoo, että operaattorin aktiivisuuden ohella Oulu pärjäsi hintojen ja palvelukykynsä ansiosta.

- Varmaan kaivosyhtiöllä oli tarve löytää nopeasti toimiva ratkaisu käynnistysvaiheeseen.

Malmikuljetukset lisäävät Oulun sataman vuotuisia liikennemääriä muutamalla prosentilla.

Oulu on Perämeren johtavia metsäteollisuus- ja suuryksikkösatamia. Oritkarin, Nuottasaaren, Vihreäsaaren ja Toppilan laitureissa vieräilee vuosittain yli 500 alusta. Tavaraliikenteen määrä on 3 - 3,5 miljoonaa tonnia.

Satamajohtaja Kari Himanen laajentaisi mieluusti myös muihin tuleviin kaivannaisteollisuuden kuljetuksiin.

- Hannukainen, Sokli, Mustavaara Taivalkoskella, olisimme hyvin mielellään mukana myös Talvivaaran prosessiraaka-aineiden tuonnissa, luettelee Kari Himanen.

Kevitsan nikkeli-kuparikaivos työllistää käynnistysvaiheen jälkeen noin 200 henkilöä. Malmivarojen arvioidaan riittävän 20 vuodeksi.