1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Oulun satama

Oulun satama voitti Kevitsan malmilaivaukset

Sodankylässä toimintaansa aloittavasta kaivoksesta rahdataan kupari-nikkelimalmia Oulun satamaan rekoilla, joita kulkee keskimäärin kahdesti tunnissa, kaikkiaan 140 000 tonnia vuodessa.

Kuva: Yle

Oulun sataman voiton perustana ovat satamajohtaja Kari Himasen mukaan hyvät valmiudet kaivannaisteollisuuden palvelemiseen.

- Operaattorilla on varastotilaa käytettävissä ja nosturikalustoa on saatavissa. Laituriin pääsee 10 metrin väylää pitkin.

Satamajohtaja uskoo, että operaattorin aktiivisuuden ohella Oulu pärjäsi hintojen ja palvelukykynsä ansiosta.

- Varmaan kaivosyhtiöllä oli tarve löytää nopeasti toimiva ratkaisu käynnistysvaiheeseen.

Malmikuljetukset lisäävät Oulun sataman vuotuisia liikennemääriä muutamalla prosentilla.

Oulu on Perämeren johtavia metsäteollisuus- ja suuryksikkösatamia. Oritkarin, Nuottasaaren, Vihreäsaaren ja Toppilan laitureissa vieräilee vuosittain yli 500 alusta. Tavaraliikenteen määrä on 3 - 3,5 miljoonaa tonnia.

Satamajohtaja Kari Himanen laajentaisi mieluusti myös muihin tuleviin kaivannaisteollisuuden kuljetuksiin.

- Hannukainen, Sokli, Mustavaara Taivalkoskella, olisimme hyvin mielellään mukana myös Talvivaaran prosessiraaka-aineiden tuonnissa, luettelee Kari Himanen. 

Kevitsan nikkeli-kuparikaivos työllistää käynnistysvaiheen jälkeen noin 200 henkilöä. Malmivarojen arvioidaan riittävän 20 vuodeksi.