yle.fi-etusivu

Biokaasutraktori pörisee puhtaasti

Biokaasuun polttoaineena uskotaan vielä. Joensuussa pidetyn seminaarin yhteydessä Valtra esitteli prototyyppiasteella olevan traktorin, joka kulkee sekä biokaasulla, että perinteisellä dieselillä.

Kotimaa
Valtran biokaasutankki
Valtra esitteli Joensuussa biokaasulla ja dieselillä kulkevan traktorin. Metallikuori suojaa komposiittikaasutankkeja.Yle / Tapio Laakkonen

Biokaasutraktori toimii teknisesti siten, että biokaasu syötetään imuilman mukaan ja sytytys tapahtuu, kun sylinteriin ruiskutetaan pieni määrä dieselpolttoainetta. Kyseessä on niin sanottu dual-fuel –teknologia. Traktori toimii myös pelkällä dieselillä, jos biokaasu loppuu kesken, kertoo Valtra Oy:n tekninen asiantuntija Petri Hannukainen.

Valtran testibiokaasutraktori on maatilojen yleistraktori mallia N101 ja teholtaan 110 hv. Testitraktorin kaasutankin koko mahdollistaa 3-4 tunnin ajon tankkaamatta. Testeissä on päästy jopa viiden tunnin työskentelyyn yhdellä tankkauksella. Kuskin paikalle biokaasu ei tuo työhön muutosta.

- Polttoaineen valinnalla ei ole vaikutusta traktorin ajamiseen, biokaasu ei vaikuta traktorin kuskin työhön juuri millään tavalla. Ylimääräistä vipuviidakkoa ei tarvita, sanoo Petri Hannukainen.

Traktorin konepellin alle tarvitaan jonkin verran biokaasutekniikkaa, muun muassa kaasusäiliöt, kaasunsyöttöpiirin ja moottorin imujärjestelmään oman kaasunsyöttönsä. Sitten tarvitaan vielä oma ohjain, joka ohjaa koko järjestelmää.

Anu Laakkonen ja Petri Hannukainen biokaasu-Valtran edessä
Liikennebiokaasukehittäjä Anu Laakkonen ja tekninen asiantuntija Petri Hannukainen näyttävät biokaasun tankkauskorkkia. Yle / Tapio Laakkonen

Petri Hannukainen ei lähde arvioimaan Valtran käyttämien biokaasulaitteiden hintaa.

-Tässä vaiheessa ollaan rakennettu toimintamalli, joka on prototyyppivaiheessa, joten näiden perusteella ei voi määritellä sarjatuotteisten laitteiden hintaa.

Polttoaine omalta maatilalta

Tulevaisuuden visioina ovat maatilat, joilla traktorityöt ajetaan lähellä tuotetulla biokaasulla. Biokaasu on sataprosenttisesti uusiutuva ajoneuvopolttoaine, jota käyttämällä ruokatuotannon ilmastovaikutukset saadaan minimoitua.

Uranuurtavaa työtä Suomessa biokaasun eteen on tehty Erkki ja Marja Kalmarin tilalla Laukaassa. Biokaasulaitos valmistui sinne jo 1998, auton tankkaamisen mahdollistavat biokaasulaitteet valmistuivat Kalmareiden tilalle 2002.

Nyt ollaan vielä prototyyppivaiheessa

Petri Hannukainen

Pohjois-Karjalassa liikennebiokaasuhanke käynnistyi vuonna 2008 Kontiolahden kunnan aloitteesta, silloin järjestettiin aiheesta ensimmäinen maakunnallinen seminaari. Biokaasua ei ole sen jälkeen unohdettu, vaan sen eteen on tehty töitä.

- Maakunnan strategioissa biokaasu on ollut vahvasti esillä, siihen uskotaan, sanoo liikennebiokaasun kehittäjä Anu Laakkonen.

Pohjois-karjalassa ei biokaasun talteenottavia maatiloja vielä ole, mutta tänä vuonna on ProAgria Pohjois-Karjala on käynnistänyt liikennebiokaasua energiatiloilta -hankkeen. Sen avulla maakunnasta etsitään tiloja, joissa biokaasua voitaisiin tuottaa niin, että sitä pystyttäisiin hyödyntämään maatilojen omissa koneissa, tai jopa pienimuotoisesti asiakkaiden moottoreissa.

Toinen isompi paikallinen liikennebiokaasuvisio on sellainen, jossa olisi mukana kunta ja useampia maatiloja mukana.

-Tällaisia suunnitelmia parasta aikaa selvitellään, sanoo Anu Laakkonen. Kyllä konkretiaankin vielä päästään, uskoo hän.

Uutta teknologiaa tulee markkinoille

Anu Laakkonen ei lähde määrittelemään tilan kokoa, jolloin biokaasun talteenotto olisi kannattavaa.

- Markkinoille on tullut myös pienemmän kokoluokan jalostusteknologiaa, jolla biokaasua voidaan jalostaa liikennekäyttöön.

Saksa on edelläkävijä maatilojen biokaasulaitoksissa. Ruotsi on puolestaan kunnostautunut liikennebiokaasun käyttäjänä, sanoo Laakkonen.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Syyria

Syyrian oppositio saavutti sovun yhtenäisen delegaation lähettämisestä rauhanneuvotteluihin

Yhdysvallat

New York Times: Tekeekö Trumpin ex-neuvonantaja yhteistyötä Venäjä-tutkinnan johtavan erikoissyyttäjän kanssa?

Mikroblogit

Wolfgang Schäuble linjasi Saksan liittopäivillä: ei valokuvia tai Twitter-viestejä

Talousrikokset

Tutkija: Työpaikkojen varkaudet ja petokset ovat suurempia kuin uskotaan