Pispalan maisemat vaarassa jäädä kerrostalojen alle

Pispalan yhdistykset haluavat muistuttaa vanhasta maisemasta samalla kun uutta kaavaa valmistellaan. Santalahteen suunnitellaan noin 3000 asukkaan uutta asuinaluetta. Pispalalaisten itsensä teettämien 3D-mallinnusten mukaan maisema-alueet ovat vaarassa.

Pispala
Pispalan uuden kaavoituksen havainnekuvat
Shark Consulting ky

Pispalan Näsijärven puoleisella rinteellä näkyy Tampereen vanha teollisuusperintö. Nämä ränsistyneet tehdasrakennukset ovat uuden kaavan alla. Paikallisyhdistykset Pispalan Moreeni ry ja Pispalan Kumppanuus ry haluavat estää liian taajan rakentamisen.

- Pahin uhkakuva tälle alueelle on se, että järvinäkymät ylempää katoaa kokonaan ja tilalle tulee betoniseinää tai ikkunasta näkyy vain vähän Teiskon rantaa, Mårten Sjöblom maalaa.

- Pispalan perinnemaisema on ennen muuta sitä, että on näkymät rinteeltä alas asti.

Pyhäjärven puolelle on rakennettu tiheästi. Yhdistykset eivät haluaisi, että Näsijärven puolella toistettaisiin sama virhe.

- Pispalan kaavoituksessa ei ole otettu huomioon riittävästi sitä, että Santalahti kaavoitetaan nyt samaan aikaan. Ne pitäisi huomioida yhdessä, Mårten Sjöblom sanoo.

Kaupungin yleisötilaisuus on todennäköisesti ensi viikolla. Pispalalaiset tiedottavat tänään tiistaina Haulitehtaalla, missä näytetään uusia suunnitelmia asukkaiden teettämillä havainnekuvilla.

- Eräs konsultti teki 3D-mallinnuksen uusista rakennussuunnitelmista ja kattotasot ovat aika korkealla.

Vanha historiallinen alue olisi syytä huomioida

Näsijärven puoleinen Pispala on tätä nykyä ränsistynyt, etenkin radan ja tien välissä. Alueella on ollut merkittävä tehtävä teollisuuden kehityksessä.

- Tämä alue on ollut liikenteen solmukohta vesien välissä. Itä–länsi -suunnaassa on kulkenut rautatie jo vuodesta 1893, ja radasta vielä pistoraiteet tehdasalueille, Sjöblom kertoo.

Yli kymmenen tehdasta on toiminut tällä alueella. Haulitehtaan lisäksi muiden muassa tulitikkutehdas, mallastehdas, Näsijärven paalitehdas ja Enqvistin höyrysaha. Nyt kukoistusajasta on jäljellä vain tehtaan raatoja. Sjöblomin mielestä myös historiaa pitäisi jättää näkyviin.

- Esimerkiksi muistomerkkimaiset rakenteet voisi taloissa säilyttää, niissä joita on jäljellä. Joitakin aikansa tiilirakenteita ja savupiippuja olisi hyvä säilyttää.

Tipotie vienee taas läpi Pispalan

Ennen vanhaan Tipotie vei rollikkahallilta alas ja alueen läpi, Ahjolan ohi ylös takaisin Pispalan valtatielle. Tämä on myös uusissa suunnitelmissa. Mårten Sjöblomin mielestä tämä olisi hyvää kehitystä.

- Kaupunkialueet liittyisivät toisiinsa, kun Santalahden alue ja Pispalan yläosat taas yhdistettäisiin.

Santalahden historiasta ja nykytilanteesta on tehty myös uusi videodokumentti. Se esitetään Pispalan Haulitehtaalla (tornin juurella, Haulikatu 8) ti 29.5. klo 18. Esityksen jälkeen on varattu aikaa keskustelulle.