Potilasasiamies tukee, turvaa ja sovittelee

Potilaat eivät aina ole tyytyväisiä terveydenhuollossa saamaansa kohteluun. Käsitteet ovat kummallisia, kohtelu tuntuu töykeältä ja vahinkojakin sattuu. Jos tuntuu, että asiat menevät pieleen, on syytä kääntyä potilasasiamiehen puoleen.

Potilasasiamies
Potilas sairaalan sängyssä.
Heikki Haapalainen / Yle

Kokkolan ja Kruunupyyn terveyskeskusten potilasasiamies sai vuonna 2012 noin runsaat 50 yhteydenottoa erilaisista hoidon tasoon tai potilaan kohteluun liittyvistä syistä. Lähes puolet valituksista koski hoidon toteuttamista tai tasoa.

Potilasasiamies Helinä Jokitalo kaipaa työhönsä lisää aikaa.

-Jos löytyisi riittävästi aikaa kohdata potilaitten omaisia ja käydä keskustelua hoidosta niin kauan, että potilaat saavat riittävästi perusteluita ja ymmärtävät, miksi hoidetaan näin. Se olisi hyvä asia.

Potilasvahinkoja ilmoitettiin viime vuonna yhdeksän. Hoidon tasoon tai toteuttamiseen tyytymättömät potilaat vaativat taas toisinaan lisätutkimuksia.

- Erään potilaan mukaan häntä ei tutkittu riittävän hyvin vastaanotolla, jonka seurauksena hänen tilansa paheni myöhemmin. Toisella taas oli todettu vakava sairaus lyhyen ajan sisällä siitä, kun hänet oli tutkittu.

Selkokieltä kaivataan

Toisinaan terveydenhuollon henkilökunta sortuu vielä ammattislangiin, joka jättää potilaan epätietoisuuteen.

Varmasti hoitotyössä ja lääketieteessä käytetään vaikeita käsitteitä

- Varmasti hoitotyössä ja lääketieteessä käytetään vaikeita käsitteitä. Näissä keskusteluissa, joita minä lääkärien ja sairaanhoitajien sekä potilaiden kesken järjestän, niitä termejä sitten avataan, Jokitalo selventää.

Potilasasiamieheen otettiin viime vuonna yhteyttä 11 kertaa kohtelusta. Näissä tapauksissa hoitoon liittyvä asia on kerrottu potilaalle niin, että hän on loukkaantunut.

- Usein asiaa ei ole välttämättä ilmaistu loukkaavasti, vaan ehkä liian suoraan. Potilas ei olekaan ollut valmis vielä ottamaan tietoa vastaan, ainakaan niin suoraan, kertoo Jokitalo.

Potilasasiamieheen otetaan yhteyttä muun muassa silloin, kun potilas tai omaiset kiukustavat hoidon tasosta. Asiamiehen tehtävä on rakentaa luottamus sairaanhoitohenkilökuntaa uudelleen.

Potilas kohtaakin lääkärin tai sairaanhoitajan keskustelutilaisuudessa, jossa asiat selvitetään perinpohjin. Vain harvoin tilaisuus päättyy siten, että potilas ei olekaan tyytyväinen, vaan haluaa tehdä potilasvahinkoilmoituksen.