Hyppää sisältöön

Kari Haakana: Hyvitysmaksu on turvallinen lillukanvarsi

Keskustelu hyvitysmaksusta on jonkinlaista lämpimikseen puhumista, kirjoittaa Kari Haakana Yle Uutisten blogissaan.

Kuva: Olli Sulopuisto

Nokia, Sanoma Entertainment, Teosto ja Musiikkituottajat työnsivät keskiviikkona julkisuuteen tiedotteen (siirryt toiseen palveluun), jossa toimijat linjasivat näkemyksensä ns. hyvitysmaksuun (siirryt toiseen palveluun) ja sen uudistamiseen. Lyhyesti tiedotteen allekirjoittajat ehdottavat kuluttajille uutta erillismaksua, jolla katettaisiin laillisesta kopioinnista taiteilijoille koituva oletettu haitta. Eli siis se, että ihmiset tekevät ostamistaan levyistä itselleen laillisia kopioita.

Hyvitysmaksu-saagan edellinen näytös näyteltiin, kun kulttuuriministeri Paavo Arhinmäen tehtävään asettama selvitysmies Markus Leikola esitteli oman mallinsa. (siirryt toiseen palveluun) Leikolan hieman vaikeasti hahmottuva malli perustui nykyisen, tiettyihin laitteisiin ja välineisiin (tyhjät cd-levyt, kiintolevylaitteet jne.) kohdistuvan maksun laajentamisesta uusiin laiteluokkiin ja jopa verkon tallennuspalveluihin.

Leikolan mallista ei tuntunut pitävän kukaan. Nyt ehdotettua mallia tuntuu kannattavan ainakin osa tekijänoikeusjärjestöistä. Ilmoittautumisia mallin taakse tulee todennäköisesti lähipäivinä lisää. Mallin piirtäjien pyrkimyksenä lienee saada uuden jännittävästi "liukuvaksi kaksipistemalliksi" nimetyn ehdotuksen taakse mahdollisimman kattava edustus suomalaisesta liike-elämästä. Laskun maksaa totuttuun tapaan kansalainen.

Juutumme keskustelemaan siitä, miten Google Drive -tallennuspalvelun käyttöni liittyy Pekka Ruuskan Orava se on -kappaleen kopiointiin.

Kari Haakana

Hyvitysmaksu on kuitenkin suhteellisen pieni asia, sivupolku laajemmassa kokonaisuudessa. Viime vuonna hyvitysmaksujen avulla rahaa taiteilijoille ja näiden edustajille siirtyi vajaat kymmenen miljoonaa euroa, joka kulttuurin tukisummana on varsin pieni.

Keskustelu hyvitysmaksusta on jonkinlaista lämpimikseen puhumista. Hyvitysmaksun uudistuksenkin taustalla on suuri muutos fyysisten teoskappaleiden (lp-levy, cd-levy, painettu kirja) muuttumisesta biteiksi. Fyysisten teosten sijasta ostamme tai oikeammin vuokraamme yhä useammin käyttöoikeutta verkon kautta kulutettaviin tuotteisiin. Tähän maailmaan analogisen aikakauden käsitteet ja vertaukset eivät oikein siirry.

Tekijänoikeuden käsite ja siihen liittyvä lainsäädäntö kaipaisi täydellistä remonttia aivan uudenlaisen teknisen ympäristön (siirryt toiseen palveluun) myötä. Kun harvoilla on siihen kykyä tai halua, juutumme keskustelemaan siitä, miten Google Drive -tallennuspalvelun käyttöni liittyy Pekka Ruuskan Orava se on -kappaleen kopiointiin jonkun toisen käyttäjän kiintolevylle.

Kari Haakana
Kirjoittaja on Yle Internetin palvelupäällikkö