1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Lentäjien lentotaidot rapistuvat automaation yleistyessä

Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA on huolissaan lentäjien lentotaidon säilymisestä lentokoneiden automaation lisääntyessä. Yhdysvallat on jo päättänyt kiristää uusien ammattilentäjien koulutusvaatimuksia lisäämällä pakollisten lentotuntien määrää.

Kuva: YLE

Koulutuspäätöksen taustalla on Yhdysvalloissa lähellä Buffaloa helmikuussa 2009 tapahtunut onnettomuus. Kenttää lähestyneen Colgan Air -lentoyhtiön matkustajakoneen nopeus laski liian alhaiseksi, jolloin koneen ohjaaja teki virheen vetämällä ohjaussauvasta. Tuolloin koneen keula kääntyi ylöspäin, kone sakkasi ja syöksyi maahan.

Yhdysvaltain onnettomuustutkintakeskuksen NTSB:n mukaan ratkaiseva syy onnettomuuteen oli lentäjän puutteellinen taito ohjata konetta ilman autopilotin apua.

Kansainvälisen ilmakuljetusliiton mukaan jopa 30 prosenttia viime vuonna sattuneista onnettomuuksista johtui lentäjien tekemistä virheistä. Eniten haavereita tapahtui kiitotieltä suistumisissa ja lentokentillä törmäilyissä.

Vanhemmissa koneissa tarvittiin perustaitoja

Peruslentämisen taitoa tarvitaan tilanteissa, joissa koneen automatiikka pettää lennon aikana. Aiemmin lentäjät pystyivät helposti ylläpitämään peruslentämisen taitoa, kun koneissa oli vähemmän automatiikkaa.

- Vanhemmissa koneissa joutui harjoittamaan peruslentämistä enemmän kuin nykyisin. Niillä koneilla lentäneiden sukupolvi on lähdössä eläkkeelle ja on huomattu, että suoraan uusiin koneisiin tulevien lentäjien peruslentämisen taito tahtoo unohtua, pohtii Finnairin lentoturvallisuusohjaaja Jussi Ekman.

Koulutusjärjestelmässä ei Ekmanin mukaan kuitenkaan ole puutteita. Taidot vain tahtovat ruostua, kun pilotti joutuu entistä harvemmin puuttumaan automaattiohjauksen toimintaan.

- Kun he lentävät muutaman vuoden liikelentokonetta jossa on paljon automatiikkaa, taitoja joudutaan kertaamaan, sanoo lentoturvallisuusohjaaja Jussi Ekman.

Pitkien lentojen yleisyys voi heikentää kokemusta poikkeustilanteista

Finnairissa osa uusista lentäjistä päätyy jo muutamassa vuodessa lentämään Aasian pitkiä kaukoreittejä, jolloin yhdelle lentäjälle kertyy kuukausittain vähemmän nousuja ja laskuja kuin esimerkiksi kotimaan ja Euroopan reittejä lentävälle kollegalle.

Tällöin urakierron myötä pienen matkustajakoneen kapteeniksi ylenevälle lentäjälle ei välttämättä ole ehtinyt kehittyä riittävää rutiinia kaikkiin poikkeustilanteisiin.

- Olemme asian tiedostaneet ja koulutusjärjestelmä valvoo, että lentäjät saavat tuolloin tarpeellisen täydennyskoulutuksen, vakuuttaa Ekman.

Air Francen onnettomuuden syitä etsitään edelleen

Nykyaikaisessa lentokoneessa on useita järjestelmiä, jotka valvovat muiden laitteiden toimintaa. Kaikesta huolimatta jokin mittari voi antaa väärää tietoa ja kokeneiden lentäjien ammattitaitoon kuuluu ymmärtää, milloin laitteisiin ei voi luottaa.

Tällainen tilanne on ollut todennäköiseti kyseessä kesäkuussa 2009, jolloin Air France -lentoyhtiön Airbus A330 -kone syöksyi Atlantin valtamereen. Koneen nopeusnäytöt antoivat ohjaajille väärää tietoa.

- Tuollaisessa tilanteessa kone asetetaan keinohorisontin avulla tiettyyn asentoon ja moottoreille määritetään tehoasetus, joka pitää koneen nopeuden riittävänä, vaikka nopeustietoa ei olisikaan saatavilla, sanoo lentoturvallisuusohjaaja Jussi Ekman.

Uusille perämiehille lisää lentotunteja

Yhdysvaltain senaatti hyväksyi alkuviikosta lain, joka lisää olennaisesti uusien lentäjien koulutusvaatimuksia. Lentäjiltä vaaditaan vähintään 800 lentotunnin kokemus, ennenkuin he voivat aloittaa työn perämiehinä liikelentokoneissa. Aiemmin ohjaamoon pääsyyn on vaadittu 250 tunnin lentokokemus.

Määräyksen ennakoidaan vaikuttavan lähivuosina lentäjien koulutukseen myös Euroopan puolella. Osa lentoyhtiöistä vaatii jo nyt lentäjiksi valittavilta perustason ylittävää lentokokemusta, ennenkuin he voivat aloittaa työn matkustajakoneissa.