Sähköpyörät yleistyvät työkäytössä

Sähköpyörät yleistyvät pikku hiljaa työkäytössä. Esimerkiksi postinjakajien pyöristä jo kolmannes on sähköavusteisia. Suomalainen sähköpyörien valmistaja vie kuitenkin vielä valtaosan ulkomaille, kuten Keski-Eurooppaan, jossa niitä käytetään muun muassa turistien vuokrapyörinä.

Kotimaa
Postityöntekijä Juha Räisänen ajaa Itellan sähköpyörää.
Yle

Itellan eli entisen Postin jakelureiteistä noin 1 500 hoidetaan polkupyörillä. Niistä arviolta kolmannes ajetaan sähköavusteisilla pyörillä. Autoja ei Itella sähköpyörillä korvaa, vaan kyse on lähinnä työssä jaksamisesta.

- Vanhemmat jakajat saa tarvittaessa heti käyttöön semmosen jos he itse haluaa ja muutenkin, jos on mäkinen maasto niin automaattisesti annetaan, jakeluesimies Janne Kyttä Kuopiosta kertoo.

Suomessa myytiin viime vuonna satoja tuhansia polkupyöriä, joista muutama tuhat oli sähköavusteisia polkupyöriä. Niistäkin ammattikäyttöön päätyi vain pieni osa. Keskeinen syy on jopa parin tonnin hinta.

Postityöntekijä Juha Räisäsen kokemukset painavahkosta pyörästä ovat positiiviset, kevätkeleillä akkukin riittää.

- Kyllä tänään riittää kun on hyvä keli. Talvella kovalla pakkasella, silloin oli ongelmia. Ylämäessä täytyy työntää jos akku ei riitä, Räisänen sanoo.

Ainoa suomalainen sähköavusteisten pyörien valmistaja on hankolainen Helkamavelox. Se vie valtaosan tuotannostaan Keski-Eurooppaan. Toimitusjohtaja Jari Elamo kertoo, että turistikohteet ovat alkaneet ostaa sähköpyöriä vuokrattavaksi, hotellit vieraidensa käyttöön ja terveydenhuolto kuntoutusvälineeksi.

Uusia käyttökohteita voivat olla myös laajalla alueella toimivat työpaikat, vaikkapa telakat, energialaitokset, huoltotunnelit. Toimitusjohtaja Elamo arvioi, että sähköpyörät korvaavat tulevaisuudessa paitsi tavallisia polkupyöriä, myös autoja.

Lähteet: YLE Uutiset