1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Tuhkaongelma ei ole taittanut talouskasvua

Talousasiantuntijoiden mukaan tulivuorituhkan aiheuttamien ongelmien vaikutuksia talouskasvuun on vielä vaikea arvioida. Toistaiseksi lentoliikenteen pysähdyksistä aiheutuneet tappiot Suomen kansantaloudelle ovat esimerkiksi taannoisen ahtaajalakon aiheuttamia haittoja pienemmät.

Tulivuoresta nousee ajoittain mustia savupilviä. Kuva: RUV

Turvallisuussyistä eri maissa määrätyillä ilmatilan sulkemisilla halutaan välttää onnettomuuksia, ja sitä kautta kyse on rahalla mittaamattomista asioista, eli ihmishenkien säästämisestä. Käytännön kannalta talousvaikutusten arviointi voi kuitenkin olla tarpeellista. Helpointa se on aloittaa lentoyhtiöille koituvista välittömistä tappioista.

Kansainvälinen ilmakuljetusjärjestö IATA on ilmoittanut tuhkakriisin aiheuttavan maailmanlaajuisesti noin 150 miljoonan euron päivittäiset menetykset. Suomalaisen lentoyhtiön Finnairin arvio omista tappioistaan on noin 2 miljoonaa euroa päivässä.

Kesto ratkaisee

Kun Finnairin paljon käyttämän A320-tyyppisen matkustajakoneen listahinta on noin 40–50 miljoonaa euroa, merkitsisi parinkymmenen päivän seisokki karkeasti noin yhden koneen arvon suuruista menetystä.

Yrityskohtaisten tappioiden ohella myös maailman- ja kansantaloudellisten vaikutusten arvioinnissa merkittävin asia on tilanteen kesto.

– Jos tästä tulee pitempiaikainen ongelma, kyllä se sitten alkaa heijastua laajemminkin matkailuun liittyviin toimialoihin. Sitten se vähitellen saattaa heijastua yrityksiin, joiden yhteydet tai toiminta ovat lentoliikennepainotteisia, sanoo Aktian pääekonomisti Timo Tyrväinen.

Tämänhetkisten tietojen mukaan kriisin vaikutukset talouskasvuun ovat kuitenkin todennäköisesti pieniä.

Kokonaisluvut eivät vielä heilahda

– Tässä vaiheessa voisi ajatella, että korkeintaan joitakin desimaaleja, mitä on nähnyt noita muita arvioita. Mutta se riippuu tämän shokin pituudesta ja laajuudesta, sanoo tutkija Paavo Suni Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksesta.

Sunin mukaan Euroopassa lentoliikenteen seisokeista kärsinevät pahiten muutoinkin taloutensa kanssa ongelmissa olevat, turismista riippuvaiset valtiot, kuten Kreikka.

Sekä Suni että Tyrväinen katsovat, että vaikutuksiltaan ilmatilan sulkemiset muistuttavat lähinnä lakkoja. Tyrväisen mukaan esimerkiksi päättyneen ahtaajalakon vaikutukset olivat Suomessa kuitenkin paljon välittömämmät ja ihan eri kokoluokkaa.

Toistaiseksi myöskään maailmantalouden yleiskuva ei ole Islannista nousevan tuhkan takia muuttunut.

– Finanssikriisi on jäämässä taakse, kasvua kohti ollaan menossa. Erilaisia yllätyksiä tulee aina, sille ei voi mitään. Joskus niitten nimi on SARS. Joskus niitten nimi on sikaflunssa. Joskus se on nimeltään WTC. Nyt se on nimeltään tuhkapilvi, sanoo pääekonomisti Tyrväinen.