Järvi-Suomen Portin kannattavuus parantunut

Lihatalo Järvi-Suomen Portti on parantanut kannattavuuttaan. Portti on karsinut rankalla kädellä kannattamattomia tuotteita. Yrityssaneerausohjelman tavoitteisiin ei ole kuitenkaan vielä päästy. Tulevaan grillikauteen Järvi-Suomen Portti lähtee muutamalla kärkituotteella.

Järvi-Suomen portti
YLE / Timo Ikonen

UkkoPekka -grillimakkarat ovat nousseet mikkeliläisen lihatalon ykköstuotteeksi. Makkaroiden myyntimäärät ovat olleet kasvussa ja tänäkin vuonna myyntiä on 20 prosenttia viime vuotta enemmän.

- Kyllä me otettiin viime vuoden ohjenuoraksi se, että vahvistetaan niitä omia vahvuuksia ja keskitytään niiden tuotteiden valmistukseen, jotka me osataan tehdä kannattavasti ja joissa me saadaan riittävä volyymi aikaiseksi, sanoo Järvi-Suomen portin kaupallinen johtaja Niina Nikulainen.

Perusliiketoimintaan keskityttävä

Kannattamattomien tuotteiden karsiminen näkyy yrityksen liikevaihdossa. Viime vuoden liikevaihto putosi 20 prosenttia yli kuudellatoista miljoonalla eurolla. Liipaisimella oli muun muassa jauhelihan tuotanto.

Portti on yrityssaneerauksessa. Vaikka kannattavuutta on parannettu, ei tuloksentekokyky ole vielä riittävä. Toimintaa tehostetaan muun muassa lopettamalla sikaleikkaamon toiminta kesäsesongin jälkeen. Leikkaamosta irtisanotaan 35 työntekijää.

- Tässä täytyy keskittyä tähän perusliiketoimintaan, siihen mitä täällä Mikkelin Tikkalan tehtaalla on ja samoin Kouvolassa. Sitä kautta saadaan saneerausohjelman mukaisia tavoitteita täytettyä, kertoo Järvi-Suomen Portin toimitusjohtaja Markku Rönkkö.

Varastoja täydennetään juhannusta varten

Mikkelin Tikkalan tehtaalla valmistetaan tälläkin hetkellä myös alan muille yrityksille makkaratuotteita. Tavoitteena on, että tuotantoa omien seinien ulkopuolelle lisättäisiin jatkossa.

- Haetaan uutta tekemistä tänne Tikkalaan. Täällä on osaava henkilöstö ja on kapasiteettia varsinkin hiljaisina kuukausina. Niihin haetaan lisää tekemistä, Rönkkö valottaa.

Portti ei yrityssaneerausyrityksenä kuulunut elintarvikealan työtaisteluiden piiriin. Lisääntynyt menekki tyhjensi varastot. Nyt valmistaudutaan keskikesän juhlaan.

- Juhannuspiikki on tässä lähellä. Juhannusviikolla myydään kumminkin eniten tuotteita per viikko. Siihen me valmistaudutaan ja vähän kasvatetaan varastoja, Markku Rönkkö kertoo.

Lähteet: YLE Etelä-Savo