1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. hätäkeskukset

Hätäkeskuksen väki yrittää pysyä tyynenä turbulenssissa

Tällä hetkellä Hämeen hätäkeskus toimii hyvin, mutta kuinka käy tulevaisuudessa? Hätäkeskusväki on huolissaan palvelun tasosta vuonna 2015.

hätäkeskukset
Hätäkeskuspäivystäjä Teija Manninen
YLE / Heidi Kononen

Yksittäinen hätäkeskuspäivystäjä vastaanottaa vuosittain noin kymmenen tuhatta puhelua. Lapsia, aikuisia, eksyneitä, juopuneita, paniikissa olevia ja turhaan soittavia kiusaajia. Siinä tiivistettynä hätäkeskukseen soittajien koko kirjo.

- Meidän tehtävämme on ottaa tilanne haltuun; rauhoittaa soittaja ja saada mahdollisimman nopeasti selville mikä on tilanne ja mikä on sijainti, sanoo hätäkeskuspäivystäjä Teija Manninen Hämeen hätäkeskuksesta.

Hätäkeskusuudistus herätti paljon närää ympäri Suomen. Päätös runnottiin läpi kentän väkeä kuulematta. Uudistus jättää jälkeensä seitsemän hätäkeskusta; hämäläisten hätäpuhelut otetaan tulevaisuudessa vastaan Turussa. Vuonna 2004 rakennetuille uusille tiloille tulee muuta käyttöä.

- Totta kai se tuntuu pahalta kun meidän huoltamme ei ole kuultu. Tietokoneet eivät voi mitenkään korvata ihmisten tuomaa paikallistuntemusta. Jo nykyisellä alueella on neljätoista Kirkkotietä. Entäs sitten kun alue ulottuu Varsinais-Suomeen, ihmettelee Teija.

Tukea saa työkavereilta

Hämeen hätäkeskuksen väki ei ainakaan vielä ole lähdossä töihin Turkuun. Ilmoittautuneita on tällä hetkellä yksi, joka työskentelee hallintopuolella. Henki työpaikalla on ollut hyvä, vaikka paineet ovat kovat sekä työssä että sen ympärillä.

- Ilman tukea ei tässä työssä jaksaisi. Olemme tulleet alalle, koska haluamme auttaa ihmisiä. Vaikeat tilanteet voi hoitaa toisten kanssa puhumalla; ymmärrämme toisiamme ja se on mahtava voimavara, sanoo Teija.

"Otiksä siltä pataan vai?"

Mistä hätäkeskuspäivystäjistä tulevat raflaavat otsikot sitten syntyvät?

- Kuulemme työssämme niin paljon epäasiallista käytöstä, että ymmärrän yksittäisen lauseen hyvin. Meitä haukutaan, huoritellaan ja syytetään että emme osaa työtämme. Jos yrittää saada tolkkua puhelun sisällöstä, tarvitaan jämäkkyyttä. Lause irrotetaan asiayhteydestä ja siitä tehdään työntekijän lyömäase. Se tuntuu kohtuuttomalta, sanoo hätäkeskuspäivystäjä Teija Manninen Hämeen hätäkeskuksesta.

Lähteet: YLE Häme / Heidi Kononen

Lue seuraavaksi