1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. museot

Museorautatie Oy aloittaa vanhojen koneiden kunnostuspalvelun

Höyry elää bittiaikaankin. Höyrykonetapahtumat ja vanha tekniikka kiinnostavat, samoin vanhan tekniikan herättäminen uudelleen henkiin. Kun Jokioisissa on museorautatien myötä kertynyt runsaasti alan osaamista, Jokioisten Museorautatie Oy laajentaa toimintaansa korjauspalveluun.

Viimeisimpiä Juha-Pekka Viitasen käsistä valmistuneita töitä on höyryveturin Vk4 numero 68 kunnostus Suomen Rautatiemuseolle Kuva: YLE / Markku Karvonen

Jokioisissa on valmistunut useita höyryvetureiden kunnostuksia museorautatien liikenteeseen. Viimeksi paikkakunnan osaamista hyödynsi Suomen Rautatiemuseo, joka kunnostutti maan vanhimman omalla koneellaan kulkevan höyryveturin, Vk4:n numero 68. Rautatiemuseo liitti sen kokoelmaansa 10. kesäkuuta.

Suurimman osan töistä on tehnyt jokioislainen museorautatien varikkomestari Juha-Pekka Viitanen, jolla on koneiden korjauksen taidon lisäksi mm. veturinkuljettajan pätevyys. Nyt hän aikoo ryhtyä päätoimiseksi vanhojen koneiden korjaajaksi. Kipinä tuli juuri Vk4:n kunnostustyötä; miksipä vastaavia urakoita ei voisi tehdä Museorautatie Oy. Museotilaus oli myös Sarkaan valmistunut maamoottori.

- Näillä tuntuu olevan kysyntää. Voimme kunnostaa mm. maamoottoreita ja laivojen kattiloita tai koneita. Lisäksi maassa on runsaasti höyryllä käyviä koneita, joita sekä yksityiset omistajat että museot haluaisivat saada eloon. Höyrykoneiden lisäksi tarkoitus on ottaa kunnostettavaksi muitakin vanhoja laitteita, vaikka polkupyöriä, sanoo Juha-Pekka Viitanen.

Toiminnasta vastaa Jokioisten Museorautatie Oy, pajana on museorautatien korjaushalli. Kunnostustilaukset voivat osaltaan olla yleishyödyllisen toiminnan tukena. Museorautatiellä on ajossa viisi höyryveturia, jotka nekin vaativat kaiken aikaa kunnostusta.

Korjaamo osaa vanhat työmenetelmät, joita mm. kattiloissa on käytetty. Siellä missä ei ole käytetty aikanaan hitsaamista, ei käytetä nytkään, sanoo Viitanen. Koneen täytyy kunnostettunakin olla vanhan oloinen.

- Nyt tuntuu heinähattukulttuuri kukoistavan, moni haluaa oman maamoottorin tai vanhan traktorin. Kyselyjä tulee erilaisista kattilahuolloista, lokomobiilien korjauksista sekä koneiden osista.

Museorautatie Oy omistaa Jokioisissa ja Humppilassa Jokioisten Museorautatien radan, sen maapohjan ja asema-alueet, rakennukset ja pääosan kalustosta. Toimintaa kapearaiteisella museoradalla hoitaa pääosin vapaaehtoisvoimin Museorautatieyhdistys ry.