"Amerikan serkku" lahjoitti dollarihymyn Mikkelin raviradalle

Virtasalmelta lähtöisin oleva Osmo Sikanen halusi säästää taloudellisesti tiukoilla olevan ratayhtiön noloilta tilanteilta. Viime kesän St. Michel-raveissa lähtö joudutiin uusimaan 41 vuotta vanhan nykivän lähtöauton takia.

urheilu
Jaakko Laitinen ja uusi lähetysauto.

Harmittava tapaus sattui kesän 2011 St.Michel-ravien ensimmäisessä lähdössä. Kesken lähtökiihdytyksen lähetysauto alkoi pätkiä ja vauhti muuttui nykiväksi. Vahingoilta ja vammoilta vältyttiin, mutta lähtö jouduttiin uusimaan.

Jaakko Laitinen seurasi tapahtumia Osmo Sikasen kanssa. Sikanen on Virtasalmella edelleen vaikuttavan tunnetun hevosmiehen Eino Sikasen poika. Kaliforniassa vaikuttava liikemies tiedusteli Laitiselta lähtöauton uusimisen tarvetta.

Edellinen auto on hankittu 1970-luvun alussa. Sekin tuli lahjoituksena, lahjoittaja oli mikkeliläinen liikemies Eugen Pylvänäinen.

- Minä siinä varovasti selittelin Osmolle, että Kuninkuusravivuotena on niin paljon investointeja, ettei uuden lähetysauton hankintaan ole varaa, Jaakko Laitinen muisteleee.

- Osmo siinä totesi, että pitäähän se kunnon lähetysauto radalle saada.

Mies piti sanansa ja laivasi vähän käytetyn Chevrolet Silveradon kohti Helsinkiä. Lähetys tuli perille asti kun postiosoituksessa luki selväsi "Mikkelin Ravirata, Mikkeli".

Lahjoituksen arvoa on vaikea arvioida, mutta uuden hankinta Suomessa olisi maksanut varusteiden kanssa reilut 50 000 euroa. Lahjoitusautosta rata joutuu maksamaan autoveron sekä lähtösiivekkeiden asentamisesta syntyvät kulut.

- Autoverokaan ei kovin korkeaksi nouse, sillä lähtöautoa ei tarvitse rekisteröidä, Jaakko Laitinen muistuttaa.

Lähtöautolla ja kuljettajalla suuri merkitys

Auton ja kuljettajan merkitys autolähdöissä on suuri. Haasteet kasvavat vauhtien ja panosten kovetessa.

- Kahdeksan hevosta lähtee rinnakkain, joten siivekkeiden pitää olla 16-17 meriä leveät. Vauhti joudutaan nostamaan nopeasti kuudestakympistä sataseen. Kun hevoset pääsee täyteen vauhtiin, auton pitää häippästä edestä nopeasti.

Mikkelin uuteen autoon ei aiota asentaa nykyisin käytössä olevaa automaattista kiihdytysjärjestelmää.

- Meille ohjastajat ovat esittäneet toiveen, ettei tempomaattia asenneta. Näin voidaan tarvittaessa kiihdyttää jopa hieman lyhyemmälläkin matkalla.

- Kyllä se oli kova paikka kun Varenne juoksi Mikkelissä. Lähes jokainen ohjastaja kävi antamassa kuljettajalle omia ohjeitaan. Hannun pokka piti hyvin, lähtö kulki kuin ajatus ja ME syntyi, Jaakko Laitinen muistelee.

Lahjahevosen suuhun saa kurkistaa

Mikkelin vanha lähetysauto on käytössä vielä muutaman viikon. Uusi auto saa tulikasteensa Kuninkuusraveissa 21. heinäkuuta.

- Entinen on palvellut erinomaisen hyvin. Se on ollut muilla radoilla usein lainassa, jopa pääradalla Vermossa muutamia kuukausia.

Lahjahevosen suuhun ei ole katsomista, mutta Jaakko Laitinen uskaltaa sen kuitenkin tehdä veikkaa uudelle "Letukalle" pitkää ikää.

- Kyllä se niin pitkään kestää kuin me raveissa käymme, raviradan entinen toimitusjohtaja ja nykyinen hallituksen jäsen arvelee.

Frans vei Suurmestaruuden Bokerin turvan edestä