Syynä on muun muassa tiheä asutus, jonka ansiosta palot havaitaan nopeasti maasta käsin.
Pelastustarkastaja Markku Kirvesniemi Etelä-Suomen aluehallintovirastosta myöntääkin, että lennoista saatava hyöty on panostuksiin nähden pieni.
Metsäpalolennot työllistävät ilmailukerhoja, joille valtio maksaa korvauksia tehtävistä.
Päijät-Hämeessä lennoista vastaavat tänä vuonna Lahden sekä Heinolan ilmailukerho, ja Hyvinkäältä lentävä Jukolan Pilotit.
Lämpimät säät lisäävät lentoja
Alkukesän koleiden säiden ansiosta Päijät-Hämeen ilmatilassa on tehty toistaiseksi vain kymmenen lentoa, mutta tehtävien odotetaan tuleva lisää säiden lämmetessä. Viime vuonna vastaavaan aikaa lentoja oli tuplasti enemmän.
- Päijät-Hämeessä määräraha oli viime vuonna noin 15 000 euroa, Kirvesniemi kertoo.
Lennot määräytyvät syttymisvaaraa arvioivan metsäpaloindeksin mukaan. Kun riski on tarpeeksi suuri, kone nousee ilmaan kerran päivässä, jos on hyvin kuivaa, lentoja on kaksi kertaa vuorokaudessa.
Metsäpalolentoihin vaaditaan kokenut pilotti, jolla on vähintään 150 lentotuntia suoritettuna. Ilmailukerhot saavat korvaukset lennoista.
Lähteet: YLE Lahti