Kesähetket on puhdasverinen ja sivistynyt ranskalaiselokuva

Perjantaina saa Suomen ensi-iltansa Olivier Assayas’n ohjaama Kesähetket-elokuva, joka käsittelee perhesuhteita ja suvun perintöä. Ranskassa näyttelijänä työskennellyt Timo Torikka kävi katsomassa elokuvan. Torikka pitää ranskalaisen elokuva tuomista Suomen levitykseen kulttuuritekona.

kulttuuri
Mies ja nainen istuvat penkillä
Kuva elokuvasta KesähetketMK2 Productions

Näyttelijä Timo Torikka on tuttu kasvo kotimaisista elokuvista, mutta viimeisten viiden vuoden ajan hän on työskennellyt myös ranskalaisilla teatterilavoilla.

– Nuorena nähdyt ranskalaiset elokuvat olivat minun väyläni ranskalaisuuteen. On kulttuuriteko, että Kesähetket on tuotu Suomeen, koska uutta ranskalaista elokuvaa ei Suomessa juuri nähdä, Torikka kertoo.

Isoäidin kuolema pakkosiirtää kulttuuriperinnön

Ranskalaisen Olivier Assayas'n ohjaama Kesähetket alkaa Pariisin laitamilla sijaitsevasta talosta, jota ympäröi rehevä puutarha. Kolme sukupolvea kohtaa isoäidin syntymäpäivillä.

Kun isoäidistä aika jättää, hänen aikuiset lapsensa joutuvat selvittämään, mitä tehdä perintötalolle, joka on täynnä suvun taideaarteita.

– Elokuva on hyvin monikerroksinen. Se kertoo siitä, miten me siirrämme kulttuuriperintöä tuleville sukupolville, ja mitä siinä matkalla tapahtuu, Torikka sanoo.

– Elokuvassa on hienosti kuvattu eri sukupolvia.

Ranskalaista ja suomalaista elokuvaa yhdistää ihmiskuvaus

Kesähetket-elokuvan näyttelijäkaartiin lukeutuu muun muassa Juliette Binoche. Torikan mielestä näyttelijät onnistuvat luomaan elokuvaan toden tuntua.

– Elokuvassa näytellään hienosti. Siinä on kummallista kepeyttä. Elokuvan vakavia aiheita käsitellään varsin todentuntuisesti ja ilman paatosta.

Torikan mielestä Kesähetket on puhdasverinen ranskalainen elokuva , koska se käyttää runsaasti aikaa ihmisten kuvaamiseen.

– Ihmisten välisten suhteiden kuvaaminen on ranskalaisen elokuvan vahvuus. Se on myös suomalaisen elokuvan vahvuuksia. Suomalaisessa elokuvassa parasta on, että se pysähtyy ihmisten äärelle, Torikka miettii.

Kesähetket-elokuvassa näkyy sivistys, mikä Torikan mielestä puuttuu usein suomalaisista elokuvista.

Kesähetket kiinnostanee paitsi ranskalaisen elokuvan ystäviä, myös kuvataiteesta ja taide-esineistä kiinnostuneita. Niitä elokuvassa riittää, ja Pariisin Musee d´Orsay onkin yksi filmin rahoittajista.

Lähteet: Radion kulttuuriuutiset / Maija Lielahti