Hyppää sisältöön

Huoltotunneli vapauttaa Helsingin ydinkeskustaa kävelijöille

Tulevaisuudessa yhä suurempi osa keskustan valtavasta tavaraliikenteestä tulee siirtymään huoltotunneliin. Liikenteen väheneminen maan pinnalla vauhdittaa Helsingin keskustan kävelykatusuunnitelmia.

Stockmannin keskustan tavaratalon huoltotiloissa puretaan lastia. Kuva: YLE

Kampista Kaisaniemeen kulkevan huoltotunnelin läntinen osuus Ruoholahdenkadulta Keskuskadulle avattiin vuosi sitten toukokuussa. Tunnelin itäinen puoli yhdistyy Kluuvin huoltotunneliin.

– Tunnelin keskuskadusta itään oleva osuus on rakennettu valmiiksi. Testaamme vielä esimerkiksi sammutus- ja turvallisuusjärjestelmiä, jotta saadaan tunneli avattua liikenteelle, kertoo projektijohtaja Jouni Maidell HKR-Rakennuttajasta.

Tunneliosuus odottaa vielä rakennusvalvonnan ja pelastusviranomaisten tarkastusta, käyttöluvan pitäisi olla kunnossa lähiviikkoina.

Mittava tavararalli siirtyy maan alle

Seuraavan parin vuoden aikana keskustan yritysten huolto - ja tavaraliikennettä siirretään maan pinnalta tunneliin. Tätä kautta yhä suurempi osa ydinkeskustaa vapautuu kävelijöille. Tällä hetkellä tunnelin suurin käyttäjä on Stockmannin tavaratalo, jonka asiakas- ja tavaraliikenne täytti aikaisemmin keskuskadun.

– Pelkästään meidän huolto- ja tavaraliikenne on noin 130 - 150 ajoneuvoa vuorokaudessa. Keskuskatu ei voisi olla kävelykatu, mikäli autot liikennöisivät maan pinnalla. Nämä autot olisivat myös mukana keskustan liikenteessä aiheuttamassa ruuhkaa, toteaa kiinteistöpäällikkö Markku Linnamäki Stockmann Oy:stä.

Jo käytössä olevien tunnelin osien liikenne antaa jotain viitteitä autojen määrästä.

– Mittausten mukaan länsipäästä ajoi sisälle joulun alusviikolla noin 11 000 autoa viikossa. Kesällä kaupungissa on hiljaisempaa, liikenne on vähentynyt noin 5000 autoon viikossa. Suurin osa tästä koostuu tietysti kahteen pysäköintilaitokseen menevästä henkilöautoista. Tulevaisuudessa varsinaisen käyttötarkoituksen mukaista tavara- ja huoltoliikennettä tulee olemaan yhä enemmän, ynnää projektijohtaja Jouni Maidell.

Läpiajo kielletty tavallisilta autoilijoilta

Keskustan ruuhkat saattavat houkutella tunneliin myös työmatkalaisia. Huoltotunnelin kautta Ruoholahden ja Kaisaniemen välinen matka sujuisi alle 5 minuutissa.

– Tunneli on varattu vain huoltoliikenteelle eli muille on läpiajokielto. Samanaikaisesti tunnelin avaamisen kanssa käynnistyy myös poliisin liikennevalvonta. Mikäli sinulla ei ole esittää kuormakirjaa tavaran kuljettamisesta, poliisi vähintään sakottaa väärinkäytöstä, muistuttaa toimitusjohtaja Veijo Laakso Helsingin Väylä Oy:stä.

Helsingin kaupunki aikoo kattaa puolet 90 miljoonan rakennuskustannuksista kiinteistöjen liittymismaksuilla. Seuraavaksi tunnelista avataan yhteys Makkarataloon alkuvuonna 2012.

– Tämä tunneli palvelee nimenomaan Keskuskadun kiinteistöjä sekä valtaosaa Aleksanterinkadun varrella olevista kiinteistöistä. Myös Kalevankadulla oleva Marskin kortteli on jo liittymässä tähän järjestelyyn, kertoo Veijo Laakso.

Tunneliin liittyminen ei ole aivan halpaa puuhaa. Laakso laskeskelee maan alle rakennettavien tilojen maksavan helposti 20 miljoonaakin. Tästä syystä liittyminen tehdään usein kiinteistön peruskorjauksen tai laajennuksen yhteydessä.

.
.