Pelastavatko vanhukset nettiruokakaupat?

Suomalainen ostaa verkosta ruokaa parilla eurolla vuodessa. Vihanneshyllyn valioyksilöiden valinta virtuaalisesti on mahdotonta. Suurimmissa kaupungeissa ostoskassin voi tilata kotiovelle vilauttamalla ehtyneiden ruokapakettien viivakoodeja älypuhelimelle.

verkkokauppa
Verkkokaupasta tilattavan tuotteen voi valita osoittamalla älypuhelimella tuotteen viivakoodia pakkauksen kyljestä - tai Helsingin asematunnelissa kokeiltavalta mobiiliseinältä.
Verkkokaupasta tilattavan tuotteen voi valita osoittamalla älypuhelimella tuotteen viivakoodia pakkauksen kyljestä - tai Helsingin asematunnelissa kokeiltavalta mobiiliseinältä. Maija Mokkila / Yle

Päivittäistavaran verkkokauppa liki tuplaantui vuodesta 2010 vuoteen 2011. Silti keskimääräinen suomalainen käyttää siihen vain neljä euroa. Tästäkin vain osa on ruokaa.

- Päivittäistavaroiden selkeä ykkönen on lehdet. Sitten tulee ihon- ja suunhoitotuotteet, sekä shampoot, kertoo TNS Gallupin Digitaali-yksikön johtaja Ville Wikström.

Verkkokaupan näppituntuma on huono

Nettiruokakaupan kasvun esteinä Wikström näkee paitsi toimitusmaksut ja -ajat, myös ostajien halun hypistellä hedelmiä.

Suomalaiset tykkäävät kosketella ja valita itse omat tuoretuotteensa.

Digital-yksikön johtaja Ville Wikström, TNS Gallup

- Suomalaiset kokevat suurimpina haasteina sen, että he eivät voi valita tuotteitaan itse. He tykkäävät kosketella ja valita itse omat tuoretuotteensa.

Kasvua vanhuksista

Yleensä nuoret ovat ensimmäisinä helpottamassa arkeaan tietotekniikan avulla. Myös nettiruokakaupassa edelläkävijöitä ovat verkko-ostoksiin tottuneet nuoret, jotka eivät ehdi vaikkapa lasten kaitsemiselta kauppaan. Ikäpyramidin toinen laita voi kuitenkin yllättää, kun tietotekniikkaan tottuneiden ikäluokkien liikuntakyky vähenee.

- Tyypillisesti vanheneminen on sellainen, joka askarruttaa ja koetaan että ehkä se verkkokauppa tuo ostamisen helpommaksi, arvioi Wikström.

Olen ahkera netin käyttäjä, että siinä mielessä onnistuu.

71-vuotias Eeva Henkell

71-vuotias helsinkiläinen Eeva Henkell valikoi tarkasti tomaatteja marketin vihannesosastolla. Hänelle ajatus verkkokaupan käytöstä kuulostaa täysin luontevalta - sitten joskus, kun omat askeleet käyvät hitaammiksi.

- Ilman muuta se on mahdollista ja varmaan näin tulee tapahtumaankin. Olen ahkera netin käyttäjä, että siinä mielessä onnistu, Henkell toteaa.

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus