"Kohuohjelma lopetetaan - skandaali tiedossa. Katso kuvat!"

Sellainen on kuvitteellinen nettiotsikko, jonka ainoana tavoitteena on kerätä mahdollisimman paljon klikkauksia. Otsikon laati uutislinkkejä kokoava Ampparit.com, joka tietää mikä vetää nettiyleisöä.

internet
Ampparit.comin toimitila Joensuun keskustassa.
Janne Ahjopalo / Yle

Ampparit.com on uutisotsikoita kokoava palvelu, jolla on yli 315 000 viikoittaista kävijää eri selaimilta. Viikon aikana Ampparit välittää noin 17 500 otsikkoa, jotka koostuvat 250 eri lähteestä. Myös Ylen uutiset ovat luonnollisesti näkyvä osa Amppareiden kokoamia nettiotsikoita.

Joensuulainen Ampparit.com sai alkunsa solukämpän nurkassa kyhjöttäneestä tietokoneesta.

Ampparit.comin toimitusjohtaja Petteri Hannonen.
Ampparit.comin toimitusjohtaja Petteri Hannonen.Janne Ahjopalo / Yle

- Kaikki sai alkunsa aikalailla omista tarpeista. Eri uutissivuilla surffaaminen tuntui työläältä ja "hölmöltä". Mietimme, että eikö asioita voisi tehdä helpommin, kertoo Ampparit.comin toimitusjohtaja Petteri Hannonen.

Nyt takana on yrityskauppa: Otavamediaan kuuluva Netti X osti enemmistöosuuden Amppareista, jossa työskentelee neljä ihmistä.

- Toisaalta se tuntui erittäin hyvältä, mutta on siinä ollut myös luopumisen tuskaa mukana, paljastaa Hannonen.

Sattumalla ja onnellakin vaikutusta

Ampparit.com on esimerkki it-yrityksestä, joka on saavuttanut innovatiivisella otteellaan menestyksen. Kuinka toimitusjohtaja Petteri Hannonen sitten neuvoisi niitä alalle koulutettuja nuoria, joita kiinnostaa it-bisnes?

- Oikotietä onneen ei ole. Mielestäni tärkeimmät asiat ovat hyvä liikeidea, oikea ajoitus, erinomainen tiimi, vahva usko omaan ideaan ja tiimiin sekä runsaasti pitkiä työpäiviä. 12 tunnin työpäivän aikana kerkeää tehdä enemmän kuin 8 tunnin työpäivän aikana ja kun niitä pidempiä työpäiviä on rivissä muutaman vuoden verran, niin jonkinlainen ero 8 tunnin työpäivää tekevään pitäisi jo olla. En myöskään halua vähätellä sattuman ja onnen vaikutusta - myös niillä on oma tärkeä osansa.

Annoimme myös Hannoselle tehtäväksi katsoa kristallipalloon eli it-alan uusiin innovaatioihin.

Iso osa merkittävistä it-innovaatioista on vasta tulossa.

Petteri Hannonen

- Uskon, että digitalisoituminen ja mobiili-internet mullistavat monet toimialat todella radikaalisti. Veikkaukseni on, että moni tällä hetkellä erinomaisessa asemassa oleva suuri suomalainen toimija menettää asemansa varsinkin kuluttajille suunnatun liiketoiminnan suhteen. Internet mahdollistaa läsnäolon missä ja milloin vain, toteaa toimitusjohtaja Petteri Hannonen ja täsmentää:

- Voin tilata hyödykkeeni juuri sieltä mistä haluan juuri silloin milloin haluan ja suurella todennäköisyydellä vielä halvemmalla kuin jostain lähellä olevasta kivijalkamyymälästä. Uskon, että iso osa merkittävistä innovaatioista on vasta tulossa.

Shokeeraava ja viettelevä otsikointi vetää

Koska Ampparit.com kokoaa yhteen uutisotsikoita, on firmalle kehittynyt hyvä taju siitä, mikä kerää klikkauksia. Eniten kävijöitä saavat shokeeraavat ja viettelevät otsikot, mutta myös niin sanotut kovat uutiset vetävät.

Yle Pohjois-Karjala antoi tehtäväksi Amppareille kehittää kuvitteellisen nettiotsikon, joka vetää mahdollisimman paljon kävijöitä. Lopputulokseksi muotoutui:

"Kohuohjelma lopetetaan - skandaali tiedossa. Katso kuvat!"

Lähteet: Yle Pohjois-Karjalan Facebook-profiilissa käyty julkinen keskustelu.