Georgia O'Keeffe maalasi karua luontoa ja abstrakteja kukkia

Helsingin taidemuseossa on esillä yhdysvaltalaisen Georgia O'Keeffen teoksia. O'Keeffe oli yksi amerikkalaisen taiteen keskeisistä modernisteista.

kulttuuri
Kaksi O'Keeffen kukkamaalausta.
Georgia O'Keeffen maalaukset Puita syksyllä (1920-1921) ja Kallankukkia punaista taustaa vasten (1928).Georgia O'Keeffe Museum

Suomessa nähdään nyt ensimmäistä kertaa yhdysvaltalaistaiteilija Georgia O'Keeffen maalauksia. O'Keeffeä pidetään yhtenä amerikkalaisen taiteen keskeisistä modernisteista, ja hän oli myös selkeä poikkeus oman aikakautensa miesvaltaisella alalla.

Helsingin taidemuseossa on esillä yli 60 O'Keeffen teosta: lähes abstrakteja lähikuvia kukista, dramaattisia maisemia; kuu, jonka etualalla on lantionpohjan luu.

Yhdysvalloissa O'Keeffeä pidetään paitsi kansallisena ikonina, myös modernismin uranuurtajana.

- Esimerkiksi tämän taulun voi kokea myös abstraktina maalauksena: värikentät ja maalaus ovat kauniita jo sinällään, eivät sen takia, että ne esittävät kukkaa, kertoo Georgia O'Keeffe-museon kuraattori Carolyn Kastner.

Voimakkaissa kukkamaalauksissa nähtiin seksuaalista symboliikkaa

1920-luvulla O'Keeffen teoksia tulkittiin freudilaisittain seksuaalisuuden ja erotiikan näkökulmasta, mutta taiteilija itse painotti omaa sisäistä visiotaan. Sittemmin O'Keeffe ryhtyi työskentelemään Uuden Meksikon karuissa ja vaikeissa olosuhteissa. Hän inspiroitui etenkin eri väreissä hehkuvista vuoristo- ja aavikkomaisemista.

- Hän meni usein sisarensa kanssa ulkoilmaan maalaamaan, he saattoivat leiriytyä useiksikin päiviksi. Kerran oli niin kylmää, että O'Keeffe joutui maalaamaan lapaset käsissään, sanoo Georgia O'Keeffe-museon kuraattori Carolyn Kastner.

Ehkä huomionarvoisinta O'Keeffen töissä on se, että niistä puuttuu ironia tai kyynisyys, vaikka ne ovatkin moniselitteisiä. Luontoa, maalauksen kohdetta, kunnioitetaan.

- O'Keeffen aikalaistaiteilijat suhtautuivat luontoon vakavasti, se oli heille mystinen kokemus. He tallensivat ympäristöstään ikään kuin haavekuvaa, joka ei ollut koskaan ironinen.

O'Keeffe oli kiinnostunut Suomi-desingnista

O'Keeffellä on myös erikoinen Suomi-yhteys: hän kiinnostui 1960-luvulla Marimekon tekstiileistä ja Arabian keramiikasta.

- Se kertoo suomalaisen design-kielen voimakkaasta luontosuhteesta, joka sitten yhdistyi Georgia O'Keeffen omaan luontosuhteesen. Luonnon orgaanisuus, ja myös pelkistetty ilmaisu - sellainen tyylikäs orgaanisten muotojen haltuunotto ja esittely uusissa konteksteissa, selittää Helsingin taidemuseon johtaja Janne Gallen-Kallela Siren.

Georgia O'Keeffe kuoli lähes satavuotiaana ja hänen tuhkansa siroteltiin tuulen vietäväksi Uuden Meksikon vuoristoon.