Hyppää sisältöön

Renkaan pinnoite on tuttu näky liikenteessä

Tiensivussa lötköttävät renkaan palaset ovat useimmiten renkaista irronnutta pinnoitetta. Suomessa kuorma-auton renkaita pinnoitetaan keskimäärin 2-3 kertaa. Kuljettaja ei aina edes huomaa pinnoitteen irtoamista.

Tienposkessa lojuvat suuret renkaanpalat ovat usein renkaan päältä irronnutta pinnoitetta.

Rengasalan yritys Euromasterin mukaan Suomessa on maailman korkeimpiin lukeutuva kuorma-autojen pinnoituskerroin, meillä esimerkiksi kuorma-auton renkaat pinnoitetaan keskimäärin 2,5 kertaa.

Kaakkoissuomalaisen kuljetusliike VP-Kuljetuksen toimitusjohtaja Kyösti Hynninen kertoo, että heillä renkaat saavat maksimissaan kolme pinnoitusta.

Pinnoittaja aina katsoo, että voiko rengasta pinnoittaa vai ei.

VP-Kuljetuksen toimitusjohtaja Kyösti Hynninen

- Neljättä pinnoitetta ei voi laittaa, koska kumiseos alkaa haperoitua ja se halkeilee. Pinnoittaja aina katsoo, että voiko rengasta pinnoittaa vai ei.

Kuski huomaa vahingon vasta tauolla

Renkaan uudelleen pinnoittaminen tarkoittaa, että kulunut kulutuspinta vaihdetaan uuteen. Pinnoitus on taloudellisempaa kuin aina uusien renkaiden ostaminen.

- VP-kuljetuksella on liikkeellä 30 ajoneuvoyhdistelmää ja yhdistelmässä kuluu kaksi rengaskertaa vuodessa, sanoo toimitusjohtaja Kyösti Hynninen.

Hynninen sanoo, että rengasrikkoja sattuu paljon etenkin kesähelteillä.

- Renkaita pamahtaa paljon kuumalla ilmalla, sen kyllä huomaa. Pinnoitteen irtoaminen on sen sijaan sellainen tapaus, että sen saattaa huomata vasta seuraavalla pysähdyksellä.

.
.