Kuntarajat katoavat pääkaupunkiseudun joukkoliikenteestä

Kuntarajat eivät tulevaisuudessa enää vaikuta pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen taksoihin. Uusi taksajärjestelmä perustuu kaarimallisiin vyöhykkeisiin, jotka vaihtuvat tietyllä etäisyydellä Helsingin keskustasta.

Matkakortit ja -liput
Joukkoliikenteen busseja Helsingin keskustassa.
HSL korottaa ensi vuoden alusta matkalippujen hintoja.Sari Gustafsson / Lehtikuva

HSL:n hallitus hyväksyi yksimielisesti uudet taksa- ja lippujärjestelmässä noudatettavat vyöhykerajat. Kuntarajoihin perustuvien maksualueiden sijaan lipun hinta määräytyy jatkossa siitä, kuinka kauas Helsingin keskustasta ajetaan.

A-vyöhyke kattaa Helsingin kantakaupungin lisäksi lännessä Lauttasaaren ja idässä Kulosaaren. Pasilan pohjoispuolella raja myötäilee pääosin Jokeri-linjaa.

Kuntien toiveessa oli laaja B-vyöhyke, ja siihen kuuluvatkin muun muassa Suur-Matinkylä, Kauniainen, Martinlaakso, Myyrmäki ja Suur-Leppävaara.

C-vyöhyke kattaa kokonaan pääkaupunkiseudun kaupungit. Helsinki jakaantuu kahteen vyöhykkeeseen lukuunottamatta C-alueelle jäävää Östersundomia.

Uloimpia vyöhykkeitä tarkistetaan sitä mukaa, kun uusia kuntia liittyy HSL-alueeseen.

Karttakuvat uusista vyöhykkeistä löytyvät alla olevista linkeistä.

Lippujen hinnoista erillisselvitys

Kolmella sisimmällä kaarella kausi-, arvo- ja kertaliput ostetaan aina vähintään kahdelle kaarelle. Tämä tarkoittaa minimihintaisen lipun käyttöalueen laajenemista. Kolmen kaaren lippu vastaa käyttöalueeltaan nykyistä seutulippua. Ulommilla kaarilla lipun voi ostaa myös yhdelle vyöhykkeelle

Lippujen hinnoista tehdään erillinen jatkoselvitys. Uusiin taksoihin vaikuttaa huomattavasti kuntien halukkuus subventoida lippujen hintoja.

Uusi lippujärjestelmä otetaan käyttöön sen jälkeen kun järjestelmän tekninen uusiminen on saatu valmiiksi. Näillä näkymin käyttöönotto tapahtuu aikaisintaan vuonna 2016.