1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Metronkuljettajilla ei asiaa ohjaamoon automatisoinnin jälkeen

Ennen automatisointia avattava metron länsihaara tuo hetkellisen tarpeen nykyistä useampiin kuljettajiin, kunnes automatisointi poistaa kuljettajan tarpeen kokonaan.

Kotimaan uutiset
Helsingin metro
Yle

Automatisoituun metroon siirtyminen hämmentää metronkuljettajia. Metron automatisointi varmistui pitkän väännön jälkeen ja automaattimetro otetaan käyttöön loppuvuodesta 2015. Kuljettajat jäävät kokonaan pois kesään 2016 mennessä.

Vaikka asiaa on käsitelty pitkään, HKL:n metronkuljettajien mukaan heitä ei juuri ole automatisointiprojektissa kuultu. Vuosien aikana ohjaamossa on huomattu monta asiaa.

Muun muassa Suomen vaihtelevat vuodenajat tuovat omat haasteensa metron kuljettamiseen, muistuttaa metronkuljettajien luottamusmies Timo Ansamaa.

- Sää on meidän suurin ongelmamme. Talvella kosteus tuo liukkautta huomattavasti ja jarrutusmatkat ja -ajat pitenevät huomattavasti. Meillä on sellainen tuntuma, että automaattimetroprojekti ja Siemens eivät tarkkaan tiedä sääolosuhteiden vaikutusta junan käyttäytymiseen.

HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta rauhoittelee kuljettajia ja lupaa syvempää yhteistyötä.

- Pyrimme tekemään voitavamme Siemensin kanssa, että järjestelmä palvelee entistä paremmin helsinkiläisiä ja koko seudun matkustajia.

Mikä on porkkana, jolla saadaan pidettyä meidät nykyiset työntekijät loppuun asti?

Timo Ansamaa

Teknisten haasteiden lisäksi HKL:n on ratkottava myös muita ongelmia. Kun länsimetro aloittaa liikennöinnin, nykyisten reilun sadan kuljettajan lisäksi tarvitaan arviolta jopa kahdeksankymmentä uutta kuljettajaa. Toimitusjohtaja Matti Lahdenranta myöntää tilanteen olevan haasteellinen.

Vakituisille kuljettajille tarjotaan kesän 2016 jälkeen ensisijaisesti työtä asemavalvojina tai mahdollisuutta siirtyä raitiovaununkuljettajiksi. Siirtyminen junankuljettajasta uuteen työhön on iso harppaus, kertoo luottamusmies Timo Ansamaa. Tietämättömyys tulevaisuudesta hiertää.

- Meille ei ole todellakaan kerrottu asioista ja me emme tiedä, mikä tulevaisuus on. Mikä on porkkana, jolla saadaan pidettyä meidät nykyiset työntekijät sinne loppuun asti? Työantaja ei ole vielä ojentanut kättä sen suhteen, toteaa Ansamaa.

Lue seuraavaksi