Tankkaus voi huonolla tuurilla olla pylväshintaa kalliimpaa

Öljy-yhtiöiden mukaan syy hintaeroon voi teknisen vian lisäksi olla pitkä jono: Mittarihinta ehtii tankkausta odotellessa vaihtua. Kyse on yhtiöiden mukaan harvinaisista tapauksista.

liikenne

Loimaalainen Seppo Solla on saanut pulittaa bensiiniaseman hintataulua kovemman hinnan tänä vuonna jo kolmasti. Näin on käynyt Helsingissä, Loimaalla ja Aurassa.

- Olen poikennut tankkaamaan valomainoksen hinnan houkuttelemana, kertoo Seppo Solla. Kuitista totesin, että onkin kalliimpaa kuin, mitä valomainos ilmoittaa. ’Menovesi’ maksoi yhdestä kolmeen senttiä enemmän litralta kuin pylväässä luki.

- Minua ennen sekä jälkeeni oli tankkaajia. Ilmeisesti kukaan muu ei huomannut maksavansa korkeampaa hintaa, pohtii Solla.

Moni polttoaineen tarvitsija valitsee tankkausasemansa juuri valopylvään hintojen mukaan. Kuittia ei juuri katsella.

Teboil ja Neste Oil: Tekninen vika ja jonojen syy

Öljy-yhtiöiden mukaan kyse on harvinaisesta tapauksesta. Tapahtuma juontaa tilanteesta, jossa bensiinin hinta vaihtuu äkkiä.

Neste Oilin myyntipäällikkö Petteri Kämpjärvi kertoo teknisestä virheestä, joka saattaa jumiuttaa hintataulun.

- Asemalla on pc, joka joskus menee jumiin. Ja vaikka hinta on mittarilla muutettu, se lähettää sitä vanhaa hintaa sinne hintataululle.

Kämpjärvi kertoo myös, että myyntitaulun hinnan sekä mittari- ja kassahinnan välille on rakennettu viive. Hintaa korotettaessa uusi hinta näkyy ensin valotaululla ja vasta noin 3-5 minuutin kuluttua mittarilla.

Aina varotoimi ei onnistu, kertoo Kämpjärvi.

- Tämä koskee varsinkin automaattiasemia. Ja etenkin niitä tapauksia, joissa asemalla on pitkä jono. Siis: hinta on noussut, mutta jono on ollut niin pitkä, että 3-5 minuutin viime ei riitä pelastamaan tilannetta. Tällöin asiakas pettyy, koska mittarihinta hinta on eri kuin se, jonka hän asemalle kurvatessaan luki taulusta.

Tahallisuus kaukana

Teboilin huoltoasema- ja automaattitoiminnan johtaja Henrik Tuulos vakuuttaa, että tahallisuudesta ei ole kyse.

- Voitte uskoa, että puhelin rupeaa soimaan välittömästi, kun tällaista tapahtuu. Saamme sen siis hyvinkin nopeasti tiedoksi.

- Tahallisuus olisi erittäin huonoa liiketoimintaa, sanoo Tuulos.

Myös Tuulos kertoo, että tekniikka voi pettää. Hän puhuu ohjelmistovirheestä. Tuuloksen mukaan myönteistä on se, että virheistä tulee tieto nopeasti ja ne korjataan heti.

Kuittinsa huolellisesti säilyttävä Seppo Solla on saanut rahansa takaisin - puhelinkuluja lukuun ottamatta. Solla sanoo, ettei kyse ole suurista rahoista, mutta haluaa muistuttaa muita autoilijoita, että kuittia kannattaa ainakin vilkaista.