1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

RE85-polttoaineen halvempi hinta houkuttelee kokeilemaan

Pihi, utelias tai tietämätön autoilija saattaa tankata autoonsa uudehkoa, halvempaa polttoainetta. Asiantuntijan mukaan RE85 on hyvä vaihtoehto vain sen käyttöön suunnitelluille autoille.

Kotimaan uutiset
YLE / Raine Martikainen

Viime vuonna markkinoille tullut RE85-polttoneste yleistyy pikku hiljaa. Moni on tarttunut kokeilumielessä uuteen bensapumppuun halvemman hinnan houkuttelemana.

- Hinta houkuttelee, koska sitä saa noin euron litrahinnalla. Litroja kuluu kuitenkin enemmän, koska RE85:n energiasisältö on huomattavasti pienempi, sanoo johtava tutkija Juhani Laurikko VTT:ltä.

Kokeilu ei kannata myöskään sen vuoksi, että väärä polttoaine voi vaurioittaa autoa. Laurikon mukaan RE85:ttä ei tule tankata kuin korkeita etanolipitoisuuksia kestäviin flexfuel-autoihin.

- Vanha auto lakkaa todennäköisesti hetken kuluttua käymästä, koska moottori saa liikaa etanolia. Uudempi katalysaattoriauto saattaa pysyä käynnissä, mutta käyntiongelmia voi tulla silläkin.

Laurikon mukaan yksi virhetankkaus RE85:ttä ei aiheuta katastrofia. Tilanteen voi korjata laittamalla autolle sopivaa polttoainetta heti kun polttoainesäiliössä on tilaa. RE85:n pidempiaikainen, virheellinen käyttö voi vaurioittaa polttoainejärjestelmän kiristeitä ja aiheuttaa käyntiongelmia.

Ihmiset tankkaavat omalla riskillä RE85:ttä sellaisiin autoihin, joihin kukaan ei ole sitä suositellut.

Juhani Laurikko

- Kiristeet voivat kovettua ja alkaa vuotaa. Jos käyntiongelmia ilmenee, säiliö pitää tyhjentää. En suosittele kokeilemaan pidempiaikaista käyttöä. Moottoria ei kannata rikkoa muutaman euron takia.

RE85 on edullinen vaihtoehto flexfuel-autoihin, joihin voi tankata myös muita polttoaineita. RE85:ssä on etanolia 85 prosenttia, joten muiden automallien kanssa ei polttoaineella kannata lähteä kikkailemaan.

- Viime vuonna käytiin vääntöä siitä, sopiiko E10 edes autoihin, joihin autonvalmistajat sitä suosittelevat. Nyt kuitenkin ihmiset tankkaavat omalla riskillä tätä RE85:ttä sellaisiin autoihin, joihin kukaan ei ole sitä suositellut, Laurikko ihmettelee.

Lue seuraavaksi