Palapelejä ratkova tietokone osaa koota myös asiakirjasilppua

Ohjelma jopa erittelee palakasasta useiden erien pelien palaset.

tiede

Yhdysvaltalaistutkija on kehittänyt tietokonealgoritmin, josta tuli ihmisiä jäljittelemällä taitava palapelien kokoaja. Algoritmia suunnitellaan avuksi myös silputtujen asiakirjojen ja arkeologisten löytöjen sirpaleiden kokoamisessa.

Ohjelma toimii kuin ihminen: se silmäilee, miten värit jatkuvat palasta palaan

Cornellin yliopiston tutkijan Andrew Callagherin laatima algoritmi on jo päihittänyt vanhan ennätyksen eli koonnut 3 300-osaisen palapelin. Algoritmi kykenee jopa ratkomaan samanaikaisesti useita palapelejä, joiden palaset on sotkettu yhteen.

Yleensä tietokoneiden palapelitaidot perustuvat vain palojen reunanmuotojen hahmottamiseen. Gallagherin ohjelma sen sijaan toimii kuin ihminen: se silmäilee, miten värit jatkuvat palasta palaan.

Esimerkiksi siinä tapauksessa että paikallaan on jo kaksi palaa, jotka vaalenevat vasemmalta oikealle, ohjelma ymmärtää, että väliin kannattaa etsiä palasta, joka on vaalea vasemmalta laidalta ja tumma oikealta.

Muodoista Callagherin algoritmi ei piittaa lainkaan - itse asiassa se toimiikin vain, jos palat ovat neliömäisiä - mikä tekee työstä entistä vaikeampaa.

Gallagher pani keksintönsä viime vuonna testiin myös asiapaperien korjaajana. Yhdysvalloissa järjestetyssä kisassa hänen algoritminsa teki silpusta tolkkua vasta 17. nopeimmin. Hänen mukaansa palasten rosoiset reunat olivat ohjelmalle vielä liian suuri haaste.

Keksinnöstä kertoo New Scientist (siirryt toiseen palveluun) -lehti.