Vasta antaa vihdalle selkäsaunan

Löyly tekee saunan, kylpijä vastan. Siihen ei ole vastaansanomista.

vastat (vihdat)
Mies savusaunassa
Seppo Pukkila nauttii Saunaseuran savusaunan löylyistä Helsingin Lauttasaaressa.YLE / Meri Herttua

Juhannusviikon klassikko on kiistellä leikkimielellä siitä, onko koivunoksista sidotun kimpun, jolla napakasti saunassa annetaan iholle kyytiä, oikea nimitys vasta vai vihta. Koska vanha vihtahousu minussa haluaa jälleen sohaista koivunoksalla hiillokseen, esitän ainoana oikeana totuutena vastaukseksi, että se on vasta.

Perustan rankan totuuden, joka montaa länsisuomalaista, hämäläistäkin sielua viiltää, Veijo Meren kirjaan Sanojen synty, joka kertoo vasta-sanan riittävän kuvaamaan saunavastaa.

Jos sanoo menevänsä tekemään vastan, ei tule mieleen rankaiseva löylytys vaan kiukaan sihinä, ihana tuoksu, ärsyttävien hyttystenpuremien kutinan helpottuminen lämmössä.

Toista on vihdan kohdalla. Jos sanoo käyvänsä hakemassa vihdan, voi tulla mieleen, että selkäsauna (huom! jokin sauna kuitenkin) on tulossa. Mutta jos sanoo että menee tekemään vastan, ei tule mieleen rankaiseva löylytys vaan kiukaan sihinä, ihana tuoksu, ärsyttävien hyttystenpuremien kutinan helpottuminen lämmössä.

Veijo Meri jatkaa sananselitystä: "Vasta, saunavasta, ilmeisesti muinaisvenäjästä, jonka hvost oli häntä ja kylpyvasta. Myös muinaispuolan tshost oli nippu, kimppu, häntä. Ja jo muinaisgermaanien kwasta ja kwastu tarkoittivat lehtipuun oksista koottua kimppua, jota käytettiin kylvettäessä."

Löyly on puolestaan jo ulkoasultaan niin suomalainen sana, ettei Merikään tiedä sille muuta alkuperää, kuin että se on kaukaisissa sukukielissä henki, sielu. Sielu voi olla löyly-sanan vanhin merkitys.

Teen siis vastan juhannussaunaan, että sieluni lepäisi.

Sauna sentään sanana yhdistää kansan, jonka vihta ja vasta jakavat.

Sauna sentään sanana yhdistää kansan, jonka vihta ja vasta jakavat. Saunan pitäisi olla supisuomalainen, mutta sanalaina on taas peräisin muinaisvenäjän sanasta zhagno, joka on johdettu verbistä zhagat, kylpeä, saunoa, kirjoittaa Veijo Meri.

Onneksi nykyään sauna, meidän saunamme, on yleisnimityksenä huoneelle, jossa on tarkoitus hikoilla, monissa maissa ja kielissä. Kun saunakulttuuri kehittyy myös Suomen ja Venäjän ulkopuolella, vienemme myös löylyn ja vastan saksalaisiin ja englantilaisiin saunoihin.