1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. hyppynarut

Nallekarhu tanssii rokkia hyppynarulla

Hyppynaru mielletään usein pikkutyttöjen ja nyrkkeilijöiden välineeksi. Koulujen pihoilla hyppynarua paljon hypitään edelleen, mutta myös pojat ovat hyppiksellä mukana. Ja kuntoilijoille hyppely on mitä mainioin liikuntamuoto, sillä 10 minuuttia hyppynaruhyppelyä vastaa puolentunnin juoksulenkkiä.

Kuva: Tarja Nyyssönen / Yle

Kuusivuotias Emma on hyppinyt hyppynarulla niin kauan kuin muistaa. Hyppynaru on aina valmiina pihalla siltä varalta, että tulee tunne hyppiä.

- Hyppynarulla hyppiminen on mukavampaa kuin twistinaru, kun hyppiksellä saa hyppiä vapaasti miten haluaa.

Viime keväänä esikoulun pihalla naru pyöri usein ja Emman eskarikaverit kokoontuivat hyppimään. Mukana oli jopa poikia, joskin osa ei ollut aiemmin hyppynaruun koskenut. Isommalla porukalla pitkä hyppynaru on hyvä, sillä silloin voi jokainen osallistua samaan peliin. Emman suosikkileikki on aakkoset, joko tyttöjen tai poikien nimillä tai eläimillä.

- Silloin yksi hyppää narua ja pyörittäjät luettelevat aakkosia. Se kirjain, jossa kohti tekee virheen, sillä pitää keksiä sitten joko pojan tai tytön nimi tai jokin eläin. Ja sitten hypitään niin että sanotaan "Emma se tykkää kirahvista, mutta tykkääkö kirahvi Emmasta, juu, ei, juu, ei".

Välttämättä hyppynarulle ei tarvita isoa kaveriporukkaa, vaan hauskaa voi pitää yksinkin. Lyhyellä narulla voi hyppiä monella eri tavalla.

Kuva: Tarja Nyyssönen / Yle

- Voi hyppiä yhdellä jalalla, takaperin nopeasti ja hitaasti, silmät kiinni tai tehdä erilaisia sarjoja, Emma luettelee hyppytyylejään.

Hauskinta Emman mukaan hyppelyssä ovat erilaiset lorut. Etenkin nallekarhu-loru on ihana.

- Se menee näin: Nallekarhu, nallekarhu mene sisälle, nosta tassusi, pyöri ympäri, niiaa, kumarra, koske tassu maahan, potkaise, syö hunajaa, mene humalaan, paina nappia, tanssi rokkia, tarjoile, istu potalle, painu pellolle. Sitten hyppiessä pitää tehdä nuo kaikki mitä lorussa sanotaan.

Hyppynarulla totuus esiin

Lyhyellä hyppiksellä voi leikkiä useampi leikkijä kerrallaan. Esimerkiksi hiirenhäntä-leikissä yksi pyörittää narua maata pitkin ja muut leikkijät hyppivät narun yli.

- Ensin sanotaan että hiiret sisään, silloin kaikki alkavat hyppiä narun yli kun se tulee kohdalle. Pyörittäjä luettelee seuraavia sanoja: noita, enkeli, tyttö, poika.  Jos enkelin kohdalla astuu narun päälle, ei tapahdu mitään. Noidassa jos tekee virheen, jää pyörittäjäksi.

Totuus vai tehtävässä voi vaikka kysyä että oletko koskaan heittänyt housut kinttuihin kymmenen kertaa.

Emma 6 v.

Tyttö tai poika -sanojen kohdalla jos tiplaa, on juostava pyörittäjää karkuun ja mentävä kyykkyyn ja huudettava tytön tai pojan nimi. Jos pyörittäjä ehtii ottaa sinut kiinni ennen kuin saat sanottua nimen, joudut pyörittäjäksi.  

Samalla tyylillä voi myös hypätä totuutta vai tehtävää. Se kumman sanan kohdalla hyppijä tekee virheen, sen mukaan teetetään joko tehtävä tai tivataan totuutta.

- Tehtäväksi voi keksiä mitä vaan, vaikka että pitää kiertää talo ympäri takaperin kävellen. Jos ei tottele, joutuu pyörittäjäksi, Emma valottaa leikin kulkua.