Uudistunut Oulu-laiva kyntää taas pian Perämerta

Oulu-laiva on saanut remonttinsa myötä SPS-luokituksen, jonka ansiosta aluksen toiminta-alue laajenee. Omat haasteensa kunnostamiseen ovat tuoneet viranomaisten tarkat museolaivamääräykset.

vesikulkuneuvot

Perinteikäs M/S Oulu, tutummin Oulu-laiva, on käynyt läpi kolmisen vuotta kestäneen remontin. Aluksen sisätiloihin on muun muassa rakennettu automaattiset sprinkler-järjestelmät. Muutosten ansiosta Oulu-laivan matkustajamäärä nousi 46:een.

Oulu-laiva on sai remonttinsa myötä SPS-, eli Special Purpose Ship -luokituksen. Luokituksen vuoksi sitä koskevat myös tarkat museolaivavaatimukset. Esimerkiksi laivalle tehtävissä muutostöissä on huomioitava se, että vanhan aluksen ominaispiirteet säilytetään.

Uuden statuksensa ansiosta Oulu-laiva tulee toimimaan myös koulutusaluksena. Jo kunnostustyöt ovat tarjonneet arvokasta oppia nuoremmalle sukupolvelle.

- Töissä on ollut mukana paljon nuoria, enimmäkseen merimiesten lapsia ja sukulaisia. He ovat saaneet arvokasta oppia, jota voivat siirtää jälleen eteenpäin. Myös konkarit ovat olleet innoissaan päästessään harjoittamaan merimiestaitojaan, kertoo Merellinen Oulu ry:n puheenjohtaja Osmo Hurtig.

Oulu-laivaa on katsastettu juhannuksen alla, ja se pääsee tositoimiin kesän parhaaseen sesonkiin.

Oulu-laiva Hietasaaren satamassa
Remontoitu Oulu-laiva odottaa merille pääsyä Toppilansalmen satamassa Hietasaaressa.Tommi Forsman / Yle
Oulu-laivan komentosilta
Komentosilta on yhdistelmä modernia ja perinteistä tekniikkaa.Tommi Forsman / Yle
Oulu-laivan ruori
Ruori on nykyään lähinnä koriste, mutta sillä voi ohjata laivaa hätätilanteessa.Tommi Forsman / Yle
Oulu-laivan hallintalaitteistoa
Oulu-laiva yltää parhaimmillaan 12 solmun nopeuteen.Tommi Forsman / Yle
Oulu-laivan kapyysi
Kapyysissa valmistuu eväät isollekin porukalle.Tommi Forsman / Yle
Merellinen Oulu ry:n puheenjohtaja Osmo Hurtig Oulu-laivan kannella.
Merellinen Oulu ry:n puheenjohtaja Osmo Hurtig odottaa innolla merille pääsyä. Tommi Forsman / Yle