Hyppää sisältöön

Hyvä ilmapiiri kannustaa oppimaan

Syitä koululaisten heikkoon oppimismenestykseen ja halukkuuteen haetaan monesta paikasta. Usein syytetään lahjoja tai niiden puutetta, mutta tuoreen tutkimuksen mukaan persoonallisuutta enemmän oppilaan suoriutumiseen vaikuttavat koulun ilmapiiri ja opettaja.

Oppilaan heikon koulumenestyksen syy saattaa löytyä myös koulusta.

Oppilaan koulukutoisista ongelmista perjantaina väittelevä tutkija pitää oppimistilanteeseen liittyvässä vuorovaikutuksessa virinneitä kielteisiä tuntoja oppimiselle erityisen haitallisena. Ilmapiiri vaikuttaa oppimiseen jopa oppilaan kykyjä merkittävämmin.

- Sosiaaliekonominen status ei ole niin merkittävä kuin esimerkiksi koulun ilmapiiri. Positiivinen, oppilaan kykyihin luottava ja oppilasta arvostava luokkailmapiiri edistää oppimista ja on yhteydessä hyvään oppimiseen enemmän kuin oppilaan kyvyt. Tämä on oikeastaan aika pelottavakin tulos, sanoo kasvatustieteiden maisteri Erja Kautto-Knape.

Oppimista vaikeuttavat samat asiat, jotka syövät motivaatiota myös työelämässä.

- Pelolla johtaminen ja tämmöinen eräänlainen kyykyttäminen, kiristäminen, eristäminen, pelottelu. Nämä ovat niitä indikaattoreita, jotka nousevat tutkimuksen aineistossakin esille.

Kautto-Knapen mukaan kaikki toimintatavat eivät sovi kouluun.

- Opettajankoulutuksessa pitäisi enemmän huomioida sitä, että lahjonta-kiristys-uhkailu jota arkipäiväisesti käytämme vanhempina, niitä ei saisi käyttää koulussa.

Avaimet hyvään koulusuoriutumiseen ovat tutkijan mukaan yksinkertaiset.

- Jokaisella ihmisellä on perustarpeena hyväksytyksi ja rakastetuksi tulemisen tunne ja oppimistarve. Silloin, kun oppilas tykkää opettajasta, luottaa ja uskaltaa, jos luokassa on  positiivinen oppilaan kykyihin ja suoriutumiseen luottava ilmapiiri, niin silloin todennäköisesti oppilas on optimaalinen suoriutuja.

Eija Kautto-Knapen erityispedagogiikan väitöskirja tarkastetaan Jyväskylän yliopistossa perjantaina.

.
.