Kumitossu innoitti Ratian suunnittelemaan klassikkolaukun

Ristomatti Ratia sai idean Marimekon olkalaukkuun kumitossuistaan. Markiisikankaisia tennistossuja  katsoessaan hän totesi, että hän haluaa markiisisen kumitossupohjaisen laukun.

kulttuuri
Ristomatti Ratia ja Marimekon olkalaukku.

Tänä päivänä Marimekon Olkalaukkua voi kutsua suomalaiseksi muotoiluklassikoksi, sillä laukun 40-vuotisjuhlia vietettiin vuonna 2010.

Saatuaan idean kumitossupohjaisesta kangaslaukusta, Ristomatti Ratia alkoi selvittää, mistä hänen kaipaamansa materiaalit olivat peräisin. Markiisi tuli Tampellaan tehtaalta Tampereelta, kumitossun pohjat Nokian saapas- ja jalkinetehtaalta Nokialta. Kun markiisi vielä värjättiin Liljebergillä Tampeereella, oli käsissä hyvin tamperelainen tuote.

- Ihan sopi tähän Decembren kapinahenkeen nämä Tampereen punaiset, naureskelee Ratia.

Decembre oli Ristomatti Ratian ja hänen siskonsa Eriikan perustama yritys, joka valmisti pientuotteita sisarusten äidin omistamalle Marimekolle. Alun perin laukussa oli myös kuminen pohja, mutta siitä luovuttiin liian painon vuoksi.

Omat kamat kassiin

Marimekon olkalaukku oli markkinoille tullessaan aivan uudentyyppinen laukku. Ristomatti Ratia muistelee, kuinka tuohon aikaan Suomessa oli saatavilla vain Amerikoista tuleva hiilikassi eli ylöspäin avautuva peruskassi.

Olkalaukusta tuli heti menestys. Pian kuitenkin alkuperäinen valmistaja nosti valmistushinnan liian korkeaksi. Monien mutkien kautta Ristomatti Ratiasta tuli myös laukkutehtailija ja sitä hän on edelleen suunnittelutyön ohella.

Marimekon olkalaukkua suunnitellessa Ristomatti Ratia mietti, mikä kaikkea hänen pitää saada kulkemaan mukaan. Mukana kuljetettaviin kuului esimerkiksi arkkitehdin A4-kokoinen kalenteri. Oman taskunsa hän halusi myös iltapäivälehdelle. Olkalaukussa reittä vasten oleva tasku on kuitenkin katkaistu saumalla eikä se sovi lehden kuljettamiseen kuten Ratia haluaisi. Arkkitehtilaukkuun hän sai taskun, niin kuin halusi.

Jos mä olisin lähtenyt liikkeelle ilman kumitossua, en olisi ikinä löytänyt oikeaa kangasta.

Ristomatti Ratia

Itsestään seisova markiisi

Tiheään kudottu puuvillainen markiisikangas on arvokas materiaali. Sillä on kuitenkin ominaisuuksia, joiden vuoksi Ristomatti Ratia halusi välttämättä sen olkalaukun materiaaliksi.

- Se kestää kulutusta. Sillä on hyvin voimakas ryhti. Siitä pystyy tekemään itsestään seisovia laukkuja. Lerpun kankaan sisään pitää rakentaa metallisia tukeja tai pahveja, listaa Ratia.

Materiaalin ominaisuudet Ristomatti Ratia havaitsi kumitossuistaan.

- Jos mä olisin lähtenyt liikkeelle ilman sitä kumitossua, niin en olisi ikinä löytänyt oikeaa kangasta. En usko, että olisin löytänyt, toteaa Ratia.

Taskusta syy tuplamateriaaliin

Alkuperäisen Marimekon olkalaukun sisällä ei ollut lainkaan taskuja. Sen sijaan etuläpän vetoketjutasku on ollut laukussa alusta asti. Tasku tuli läppään, koska Ratia halusi laukkuun kaksinkertaisen markiisiläpän.

Marimekon olkalaukku.
Marilaukkua saattaa jo piankin saada heijastinnauhoilla varustettuna.Yle

- Yksinkertainen markiisiläppä tuntuu hölmöltä, koska se on lötkö, perustelee Ratia.

Arvokkaan materiaalin käyttämiseen kaksinkerroin piti kuitenkin olla peruste. Ratia päätti laittaa läppään vetoketjun, jolloin se toimii myös taskuna.

- Ihmiset laittavat läppätaskun aina niin täyteen, että se roikkuu alempana kuin laukku, kertoo Ristomatti Ratia.

Ristomatti Ratian mielestä laukun suunnittelussa vaikeinta oli suunnitella laukkuun Marimekon logo, joka ei olisi herättänyt vastareaktiota kuluttajissa. 1970-luvulla ei haluttu kulkea tavaramerkki vaatteissa. Ratia suunnitteli huomaamattoman m-kirjaimen, joka sijoitettiin laukun kylkeen. Marimekon koko logo löytyy laukun läpän alta.

Laukkutehtailijan nöyrä kiitos

Ristomatti Ratia törmää yhä Marimekon olkalaukkuun usein kadulla kulkiessaan. Silloin hän sanoo aina mielessään ”kiitos”.

- Oikeasti. Kun perustaa tehtaan, on myöskin vastuussa työntekijöistä ja siitä, että maksaa laskut kankaista. Sitä tulee hyvin nöyräksi kuluttajan edessä. Heidän mieltään ei niin vain osteta. Jos he oikeasti tykkäävät siitä ja ovat rahansa siihen pistäneet, silloin tulee helposti sanottua kiitos, sanoo laukkutehtailija Ratia.

Ristomatti Ratia kertoo Marimekon olkalaukun olevan kansanedustajien suosiossa. Hän on miettinyt, miksei laukun nimi ole Suomi-laukku.

Jos Ristomatti Ratia jotain laukussaan nyt muuttaisi, hän laittaisi laukun kantit heijastimesta. Näin laukkua kantavat erottuisivat liikenteessä. Itseasiassa hän onkin menossa Marimekolle keskustelemaan aiheesta, joten ehkä jo piankin nelikymmenvuotiasta olkalaukkua on saatavana myös heijastimilla.

Uusi klassikkolaukku muovipussista

Menestyvien laukkujen taustalla voi olla hyvin arkinen esine kuten kumitossut tai muovipussi. Hyvää vauhtia suomalaiseksi klassikkolaukuksi on nousemassa Supermarket Bag. Se on nahasta valmistettu laukku, joka on ollut vuonna 2011 Kultaisella vaatepuulla palkitun Lumi accessories’n leipätuote vuodesta 2003 lähtien.

Toinen Lumin perustajista, Sanna Kantola kertoo myös Supermarket Bagin syntyneen omaan tarpeeseen. He eivät puolisonsa kanssa halunneet kantaa ohuita muovi- tai kangaskasseja vaan halusivat tehdä kassin nahasta. Muovipussin he ottivat kassinsa lähtökohdaksi, koska se näyttää miellyttävältä.

- Ne mittasuhteet ovat hyvät. Se laajenee ja vetää paljon tavaraa. Sinne mahtuu A4:t, nykyään läppärit. Toimiva kassi, toteaa Sanna Kantola.