Konsolipelilaitteet inspiroivat trukkisuunnittelijoita

Roclan matalakerääjän ratissa on selviä viitteitä PlayStationin formularatista. Syy tähän on se, että matalakerääjän käyttäjistä noin puolet ovat opiskelijoita.

kulttuuri
Roclan matalakerääjä.

Muotoilun yksi tärkeä tehtävä on herättää mielenkiintoa. Esimerkiksi opiskelijan voisi olla hankala omaksua trukin käyttöä, mikäli laitteessa ei olisi mitään tuttua.

- Se on hyvin kausiluontoinen duuni. Tällä on nuoren käyttäjän helppo lähteä ajamaan. Tämä on sitä, mitä he muutenkin tekevät, sanoo Roclan teollisen muotoilun päällikkö Kero Uusitalo.

Matalakerääjä on varastoissa työntömastotrukin symbioosilaite. Tavara otetaan alas työntömastotrukin avulla ja matalakerääjä kuljettaa tavaran tarvittavaan paikkaan.

Kero Uusitalon mukaan on tärkeää tuoda käyttäjälle muualta tuttuja elementtejä. Silloin käyttäjä pystyy omaksumaan työn helpommin.

Kenttätyö on muotoilun A ja O

Järvenpäässä sähkötrukkeja suunnittelevan ja valmistavan Roclan muotoilu on huomioitu useilla kotimaisilla ja ulkomaisilla muotoilupalkinnoilla. Muotoilumenestyksen taustalla on Kero Uusitalon mukaan vilpitön kiinnostus siitä, miten koneita kentällä käytetään.

- Lähdemme kentälle katsomaan, mitä kaverit tekevät. Pyrimme hyppäämään heidän saappaisiin, kertoo Uusitalo.

Trukinkäyttäjien työtä seuraamalla suunnittelijat pyrkivät ymmärtämään, millainen laitteiden käyttötilanne on, mitä pitäisi parantaa ja mitä tulevaisuudessa tarvitaan.

Hyvännäköinen kone voi tuottaa iloa ja kuski jaksaa tehdä paremmin sen päivän.

Kero Uusitalo

- Tavoitteena on esteettinen laite, joka motivoi kuskia. Hänellä saattaa olla huono päivä, mutta hyvännäköinen kone voi tuottaa iloa ja kuski jaksaa tehdä paremmin sen päivän, pohtii Uusitalo.

Trukkien yllättävät ammattilaiset

Roclan työntömastotrukin rattia ovat kilpailijatkin kopioineet. Yhdellä kädellä käytettävä ratti on nivelletty, jotta se voidaan nostaa pois edestä trukkiin noustessa. Kuljettajan päästyä penkkiinsä, hän laskee ratin alas. Ajoasennon saa säädettyä niin, että ratin voi tuoda tarpeeksi lähelle vartaloa ja molemmat hartiat pysyvät samalla korkeudella.

Muotoilupäällikkö Kero Uusitalo painottaa ergonomian merkitystä suunnittelussa.

- Jos tämä ratti olisi kiinteä, koneesta ei pääsisi pois. Kun sen voi nostaa ylös, koneesta on helppo nousta ulos, näyttää Uusitalo.

Työntömastotrukin ohjaamon oikeassa laidassa on haarukoiden hallintavivut. Sormilla käytettävät vivut on asettu kämmenen kokoiselle alueella. Kero Uusitalo kertoo tämän liittyvän työn jouhevuuteen.

- Videokuvattaessa olemme huomanneet, miten käyttäjien sormet liikkuvat kuin pianon koskettimilla, sanoo Uusitalo ihailua äänessään.

Trukit suunnitellaan käytettäväksi tietyllä tavalla. Välillä muotoilijat törmäävät kuitenkin kentällä käytäntöihin, joita eivät olisi voineet kuvitella. Uusitalo kertoo, kuinka he olivat havainneet asiakkaan luona aivan uudenlaisen tavan käyttää ohjausta. Kuski piti urakkanuppia kädessään kuin konjakkilasia.

- Ja se näytti tosi luonnolliselta! En olisi ikinä voinut kuvitella, että sitä voisi käyttää niin. Ja hän oli todella hyvä työssään, hehkuttaa Uusitalo.

Kuljettajat kaipaavat värinää ja tärinää

Roclan tehtailla ihmetyttää hiljaisuus vaikka trukkeja ajaa edes takaisin. Syynä hiljaisuuteen on se, että Järvenpäässä valmistetaan sähkötrukkeja. Ne ovat hiljaisia kuten sähköautotkin. Käyttäjät kaipaisivat kuitenkin Kero Uusitalon mukaan koneisiin enemmän ääntä. Varsinkin diesel-koneiden käyttäjät kaipaavat ns. dieselin tuntua.

Matalakerääjän ohjaimet.
Matalakerääjän ohjaimet.Yle

- Se tärinä, vaste, haluttaisiin siirtää myös sähkökoneeseen, kertoo Kero Uusitalo.

Tällä hetkellä Roclalla mietitään, voisiko trukkeihin liittää samanlaisia värinäjuttuja kuin pelilaitteissa on. Keinotekoinen värinä tuntuisi ohjauslaitteessa, kun jotain tapahtuisi.

Osta autoosi hyvä ääni

Jo tänä päivänä polttomoottoriautoista voitaisiin tehdä Aalto-yliopiston autotekniikan professorin Matti Juhalan mukaan yhtä hiljaisia kuin sähkömoottoreista. Ääni on kuitenkin olennainen osa auton imagoa. Polttomoottoriautoista ei pyritäkään tekemään hiljaisia vaan tavoitteena on tehdä auton imagoon sopiva äänimaailma. Juhala uskoo sähköautoja mietittävän samasta lähtökohdasta.

- Yleinen mielikuva on, että hiljainen auto ei voi olla tehokas, sanoo Matti Juhala.

Juhala muistuttaa, että pakoputkivirityksiä on tehty auton äänen lisäämiseksi iät ja ajat. Pojilla on ollut tapana ottaa mopoista pakoputki pois ja polkupyörän renkaisiinkin lisätään räpätit äänen aikaan saamiseksi. Sähköautoon haluttu ääni voidaan saada lisäämällä pakoputkeen kovaääninen.

Professori Juhala kertoo, että jo pitkään autoalan tarvikemessuilla on ollut kauppiaita, jotka myyvät ääniä. Heidän tiskeillään on kuulokkeita, joista kuuntelemalla voi valita haluamansa äänen.

Autotekniikan professori Matti Juhala muistuttaa, että autojen äänekkyydellä on tekemistä myös liikenneturvallisuuden kanssa. Varsinkin alkuvaiheessa äänettömän ajoneuvon havaitseminen saattaa tuottaa ongelmia.