Koe uusi yle.fi

Nuorten virtuaalimaailma luottaa retroestetiikkaan

Graafikkotaustainen Sampo Karjalainen halusi luoda Habbo Hoteliin visuaalisesti selkeästi erottuvan ilmiasun.

kulttuuri
Sampo Karjalainen.

Lapsuudessaan esimerkiksi Commodore 64 -pelejä pelannut Karjalainen päätti herättää uudelleen näiden pelien estetiikan.

- Siinä yhdistyivät sopivasti oma, selkeästi erottuva tyyli ja käyttöliittymä, jonka avulla on helppo käyttää nettiselaimessa olevaa virtuaalimaailmaa, listaa Karjalainen.

Retroestetiikan ansiosta Karjalainen ja Aapo Kyrölä pystyivät myös keskittymään sisällön suunnitteluun ulkonäön sijasta. Jo syntyessään vanhannäköistä visuaalista ilmettä ei tarvitse olla koko ajan päivittämässä.

Virtuaalimaailma Habbo Hotelissa vierailee kuukausittain noin kymmenen miljoonaa yksittäistä kävijää 150 maassa. Rekisteröityneitä Habbo-hahmoja on luotu yhteensä yli 250 miljoonaa. Hotelin perustana ovat käyttäjien omat huoneet, joissa he tapaavat toisia pelaajia. Hahmot keskustelevat keskenään puhekuplissa, joihin ilmestyy käyttäjän kirjoittama teksti.

Hotelli lemmikkikultakalojen hoitajille

1990-luvulla Sampo Karjalainen ja Aapo Kyrölä loivat kavereidensa bändille nettisaitin Mobiles Disco. Jo Mobiles Discossa kävijät loivat itselleen pienen hahmon, jonka avulla he tapasivat toisia discoilijoita. Mobiles Disco houkutteli nopeasti yhä enemmän kävijöitä. Suosiosta innostuneina Karjalainen ja Kyrölä halusivat kehittää ideaa eteenpäin.

Käyttäjät voivat organisoitua ryhmiin ja olla kiinnostuneita esimerkiksi kultakalojen hoitamisesta.

Sampo Karjalainen

Ensimmäisen suomenkielisen kaupallisen version nimi oli Hotelli Kultakala.

- Visioimme, että jonain päivänä tässä maailmassa on erilaisia kiinnostusryhmiä. Yksi tällainen ryhmä olisi lemmikkikultakalojen hoitajat. Se konkretisoi sitä, että jonain päivänä käyttäjillä on omia huoneita, he voivat organisoitua ryhmiin ja olla kiinnostuneita esimerkiksi kultakalojen hoitamisesta, muistelee Sampo Karjalainen.

Habbo Hoteliksi nimi muuttui englanninkielisen version myötä. Tavoitteena oli keksiä nimi, joka toimisi kaikkialla. Nimen piti olla lyhyt, jotta se olisi helppo kirjoittaa. Lisäksi sen internet-osoitteen piti olla vapaa.

- Yksi lähtökohta oli hakea jotain Kodak-tyyppistä, jonka ei tarvitse tarkoittaa mitään mutta jää ihmisten mieliin ääneltään ja olisi napakka. Tämä oli vähiten huono, naurahtaa Karjalainen.

Hotelli-metaforalla on pyritty häveltämään virtuaalimaailman abstraktia luonnetta.

Hevosleikkejä sateenkaaren alla

Sampo Karjalaisen mielestä kiinnostavinta Habbo Hotellissa ovat käyttäjien omat huoneet, joissa he keksivät erilaisia tapahtumia ja pelejä.

Habbo Hotel -hahmoja tietokoneen ruudulla.
Jo syntyessään vanhannäköistä visuaalista ilmettä ei tarvitse olla koko ajan päivittämässä.Yle

- Parhaimmillaan ne ovat hyvinkin mielikuvituksellisia ja pitkälle vietyjä, joihin ulkopuolisten on vaikea päästä sisälle, kertoo Sampo Karjalainen.

Hän muistelee, kuinka aikoinaan eräs huone muuttui hevostalliksi. Osa pelaajista puki hahmonsa kokonaan ruskeisiin, mustiin tai valkoisiin vaatteisiin. Nämä hahmot olivat hevosia, joita toiset hahmot hoitivat. Ulkopuolisen oli hankala ymmärtää, mitä huoneessa tapahtuu, mutta pelaajille itselleen se oli tärkeä kokemus.

Alkuun Habbo Hotelin huonekalut olivat hyvin realistisia. Nykyisin suunnittelijat käyttävät enemmän hyödyksi virtuaalimaailman mahdollisuuksia ja tarjolla on epätodellisiakin huonekaluja kuten sateenkaaria.

Mikromaksuja virtuaalihuonekaluista

Sampo Karjalainen ja Aapo Kyrölä lähtivät heti alusta asti Hotelli Kultakalassa kokeilemaan sitä, että palvelun peruskäyttö on ilmaista ja huonekaluista maksetaan muutamia senttejä. Tämä oli Sampo Karjalaisen mukaan innovaatio, jota kukaan muu ei heidän tietääkseen ollut aiemmin käyttänyt isossa mittakaavassa. Juuri samaan aikaan Suomessa tuli mahdolliseksi tehdä kännykällä pieniä ostoksia.

- Tämä mikromaksumalli, jossa maksetaan pieniä summia virtuaalihuonekaluista on ollut pohjana koko bisnekselle, sanoo Sampo Karjalainen.

Nykyään monet muutkin nettipelit toimivat samalla periaatteella eli suurin osa käyttää niitä ilmaiseksi, mutta tosifanit maksavat pieniä maksuja erilaisista sisällöistä.

UBI-teknologia yhdistää virtuaalimaailman ja todellisuuden

Vielä viisi vuotta sitten ihmisten arveltiin uppoutuvan virtuaalimaailmoihin ja unohtavan tosielämän. Nyt on havaittu, että tosiasiassa suurin osa käyttäjistä seurustelee virtuaalisesti samojen ihmisten kanssa kuin materiaalisessakin maailmassa.

Turun yliopiston dosentti ja Lontoon kauppakorkeakoulun tutkija Vili Lehdonvirta on tutkinut virtuaalimaailmoja useita vuosia. Hän uskoo, että tulevaisuudessa virtuaalinen ja kosketeltava maailma limittäytyvät toisiinsa yhä enemmän UBI-teknologioiden yleistymisen myötä.

Lehdonvirta visioi, että kun kaksi ihmistä istuu kosketusnäyttöpöydän äärellä, loput heidän kavereistaan voivat olla pöydän pinnassa näkyvässä Habbo Hotelissa. Tavaroita voi siirrellä kosketusnäyttöpöydän pinnalla käsin.

- Voidaan leikkiä samalla tavalla kuin nukkekodilla leikittiin, paitsi että nyt siihen voivat osallistua myös ne, jotka eivät ole fyysisesti läsnä samassa tilassa. Eikä tarvitse ostaa fyysistä roinaa nurkkiin vaan leikki tapahtuu digitaalisesti, sanoo Vili Lehdonvirta.

Kehittelyn alla ovat myös haptiset käyttöliittymät, joiden myötä virtuaaliista esineistä tulee käsin kosketeltavia. Tuolloin virtuaalisestakin nukkekodista tulee kolmiulotteinen.