Facebook pönkittää käyttäjiensä itsetuntoa

Facebookin aktiivikäyttäjät vahvistavat itsetuntoaan puhumalla päivityksissään itsestään. Sosiaalinen media on itsekeskeisen yhteiskunnan syy ja erityisesti seuraus, vihjaa yhdysvaltalaistutkimus.

internet
Henkilö käyttämässä Facebookia kännykällä.
Yle

Sosiaalisen median käyttö parantaa itsetuntoa ja lisää itsekeskeisyyttä, kertoo Georgian yliopiston tutkimus.

Tutkimustulokset osoittavat, että oman profiilin muokkaaminen ja kehittäminen yhteisöpalvelussa vaikuttaa jo lyhyellä aikavälillä siihen, miten käyttäjä näkee itsensä. Profiilin päivittäminen yhteisöpalvelu Facebookissa näytti parantavan käyttäjän itsetuntoa. Yhteisösivusto MySpacessa se puolestaan lisäsi itsekeskeisyyttä.

Tutkimuksessa 151 yhdysvaltalaista 18-22-vuotiasta yliopisto-opiskelijaa pyydettiin muuttamaan ja päivittämään Facebook- ja MySpace-profiilejaan tai käyttämään verkon karttapalveluita. Tämän jälkeen käyttäjät tekivät testin, joka mittaa itsekeskeisyyttä persoonallisuudessa. Tulokset saatiin vertailemalla testituloksia keskenään.

Tutkijat selittivät kahden sivuston erilaisia vaikutuksia sillä, että niitä käytetään erilaisiin tarkoituksiin.

Mitä enemmän Facebook-ystäviä, sen itsekeskeisempi

Tulokset osoittivat myös, että itsekeskeisemmiksi osoittautuneilla opiskelijoilla oli molemmissa palveluissa enemmän listattuja ystäviä.

Tutkijoiden mukaan uudet tutkimukset osoittavat, että sosiaalinen median nousu voi edistää itsekeskeisyyden trendiä yhteiskunnassa. Toisaalta se voi myös olla itseen keskittyneen yhteiskunnan tuotos.

Sosiaalisen median käyttöä ei pitäisi kuitenkaan nähdä parannuskeinona heikkoon itsetuntoon, vaan itsetunnon pitäisi rakentua vahvojen ihmissuhteiden ja tavotteiden saavuttamisella, tutkijat muistuttavat.