Pelit voivat pelastaa maailman

Peliala mielletään tänään liian kapeasti pelkästään viihteeksi. Pelit tarjoavat kuitenkin uudenlaisen keinon ratkoa myös ihmisten käytännön ongelmia. Näin todettiin Radio Suomen Ajantasan pelikeskustelussa torstaina.

Kotimaa
RoboFonics.
LudoCraft

Oululainen pelialan yrittäjä ja pelitutkija Tony Manninen uskoo vakaasti, että peleillä voidaan peräti pelastaa maailma - kunhan peli ymmärretään oikealla tavalla.

Manninen muistutti, että pelin erottaa monesta muusta mediasta, kuten elokuvasta, kirjasta tai radiosta se, että se on nimenomaan tekemistä.

Mannisen oma yritys on viihdepelien lisäksi tuottanut esimerkiksi yritysten koulutuspelejä. Yksi pelialan haaste voi olla myös esimerkiksi saada syrjäytyneitä nuoria pelien avulla takaisin kiinni elämään.

- Ihminen tykkää ratkoa haasteita ja tykkää saada aikaan tuloksia ja pelit ovat juuri tällaisten haasteiden esittämistä. Kun ihminen tuodaan pelin haasteen äärelle niin muutama tunti myöhemmin hän huomaa, että tässähän olikin porukassa mukavaa ja siinä tuli ratkottua vaikkapa parisuhdeongelmia puolison kanssa pelaillessa ja rupatellessa, kuvailee Manninen pelien mahdollisuuksia.

Pelibisnes vasta orastaa

Suomen peliala on vielä alkutekijöissään. Alan liikevaihto Suomessa on samaa luokkaa kuin yhdellä valtakunnallisella siivousalan yrityksellä, joskin Rovion kehittämän Angry Birds -pelin imussa koko alankin liikevaihto on vahvassa kasvussa.

Tarvittaessa pitää olla valmis ottamaan myös turpiinkin

Toimitusjohtaja Tony Manninen, LudoCraft

Ajantasan toinen keskustelija, Oulun ammattikorkeakoulun Oulu Game Labin projektipäällikkö Petri Hyyppä sanoo Suomella olevan nyt kaikki edellytykset päästä pelialan imuun.

- Meillä on yksi kiintotähti, jonka ansiosta meillä on kansainvälisiä sijoittajia ja rahoittajia, jotka tulevat Suomeen katsomaan mistä saadaan seuraava Rovio, huomauttaa Hyyppä.

Markkinointi kompastelee

Pelialan osaajista on kova pula ja tekijöitä kaivataan. Puolet Suomen noin 70 pelialan yrityksestä sijaitsee pääkaupunkiseudulla. Muita keskuksia ovat Tampere, Oulu ja Turku.

Oulun alueella on parikymmentä alan yritystä. Ne työllistävät toista sataa henkeä, mutta lisää tekijöitä kaivataan.

- Se ei ole pelkästään koodausta tai grafiikka. Nimenomaan tarvitaan poikkitieteellistä lähestymistä lähtien pelin suunnittelusta tuotantoon ja markkinointiin saakka, korosti Hyyppä.

Itsekin alan tutkimuksessa ja koulutuksessa mukana ollut Tony Manninen myötäilee koulutuksen tarvetta. Hän korostaa kuitenkin tekemisen merkitystä ja yrittäjyyttä

- Tarvittaessa sitä pitää olla valmis myös ottamaan turpiinkin, naurahti Manninen.