Laulavia koiria ja kaljatölkkiritareita - katso kuvat

Savonlinnan oopperajuhlien sataan vuoteen mahtuu sävelten ohella myös silmänruokaa. Selaa suomalaisen oopperan matka kansallisromantiikasta kansanomaiseen ilmaisuun, ja siitä kansainväliseen maineeseen. Kuvagallerian sitaatit ovat peräisin professori Pentti Savolaisen haastattelusta sekä Savonlinnan oopperajuhlat 100 vuotta -kirjasta.

kulttuuri
Koirien Kalevala -ooppera Savonlinnan oopperajuhlilla vuonna 2004.
Koirien Kalevala -ooppera Savonlinnan oopperajuhlilla vuonna 2004.Timo Seppäläinen / Savonlinnan oopperajuhlat
Aino Ackté vuonna 1912.
Oopperadiiva Aino Ackté järjesti Olavinlinnan ensimmäiset oopperajuhlat vuonna 1912. "Olavinlinnan oopperakausi vuosittain uusiutuvana viittaa vähitellen tien ulkomaalaisille matkailijatulville maahamme. Suomi tulee tämänkin kautta tunnetummaksi ja samalla Suomen suomalainen taide esitettynä Suomen sydämessä.", Ackté kertoi haastattelijalleen.Savonlinnan oopperajuhlat
Elinan surma -ooppera oopperajuhlilla vuonna 1913.
Oopperajuhlat panostivat alusta asti kotimaiseen oopperaan. Toisilla oopperajuhlilla vuonna 1913 esitettiin säveltäjä Oskar Merikannon teos Elinan surma. Aino Acktén riitaantuminen Kotimaisen Oopperan laulajien ja soittajien kanssa vähensi esiintyjien tähtiloistoa. Pääroolissa nähtiin kuitenkin Ackté itse.Savonlinnan oopperajuhlat
Kaarle-kuninkaan metsästys -ooppera oopperajuhlilla vuonna 1914.
Ensimmäinen suomalainen ooppera on Fredrik Paciuksen säveltämä Kaarle-kuninkaan metsästys. Vuonna 1852 ensi-iltansa saanut teos esitettiin Olavinlinnassa vuonna 1914. Alun perin ruotsiksi laulettu ooppera sai kieliriitojen takia vaisun vastaanoton, vaikka se esitettiinkin suomeksi.Savonlinnan oopperajuhlat
Pohjan neiti -ooppera oopperajuhlilla vuonna 1914.
Paremman vastaanoton sai Oskar Merikannon ensimmäinen ooppera Pohjan neiti. Vuonna 1899 valmistuneen oopperan heikkoudet unohdettiin, koska teoksen koettiin sisältävän "runsaasti suomalaiskansallisia ominaispiirteitä". Savonlinnan kaupungin rahoitus lakkasi vuonna 1915, minkä jälkeen Aino Ackté rahoitti juhlat vielä vuosina 1916 ja 1930.Savonlinnan oopperajuhlat
Fidelion esitys Savonlinnassa vuonna 1967.
Savonlinnan oopperajuhlat aloitettiin uudelleen vuonna 1967. Esitettävänä oli tuolloin Ludwig van Beethovenin ooppera Fidelio, jonka ensi-ilta radioitiin suorana lähetyksenä. Yle
Presidentti Kekkonen vieraili oopperajuhlilla kesällä 1967.
Fidelion ensi-iltaan osallistui myös presidentti Urho Kekkonen. Mukana olivat myös Suomen hallitus ja eduskunta.Yle
Fidelio-ooppera Savonlinnan oopperajuhlilla vuonna 1968.
"Parempien asusteiden puutteessa osalle kuorolaisista ja avustajista oli tehty esiintymisasut laamapaidoista ja verryttelyhousuista, mutta niin taitavasti, että kokonaisvaikutelma säilyi silti aitona."Savonlinnan oopperajuhlat
Aarre Merikannon säveltämä ooppera Juha esitettiin Savonlinnassa ensimmäisen kerran vuonna 1970. Valokuva on vuoden 2002 esityksestä.
Aarre Merikannon ooppera Juha esitettiin Savonlinnassa ensimmäisen kerran vuonna 1970. Aino Acktén tilaama ooppera valmistui vuonna 1922, mutta se sai erinäisten vaiheiden jälkeen ensi-iltansa vasta 45 vuotta valmistumisensa jälkeen. Kuva on vuoden 2002 esityksestä. "Kun Aarre Merikannon Juha ponnahti vuonna 1970 Savonlinnan oopperajuhlien kautta kansainväliseen tietoisuuteen, tästä teoksesta muodostui tuolloin vielä melko uinuvassa tilassa olevan oopperasävellystaiteemme ensimmäinen kansainvälisesti kuuluva fanfaari."Matti Kolho / Värisuomi / Savonlinnan oopperajuhlat
Martti Talvela oli Savonlinnan oopperajuhlien taiteellinen johtaja 70-luvulla.
"Kun oopperalaulaja Martti Talvela saatiin taiteelliseksi johtajaksi (1972-1979), alkoi Savonlinnan oopperajuhlien kansainvälisyys kohota. Martti loi taiteellisen pyramidin pohjan ja korotti sen hyvin korkealle. Siitä on ollut helppo jatkaa."Yle
Aulis Sallisen Ratsumies-ooppera Savonlinnan oopperajuhlilla vuonna 1975.
"Aulis Sallisen Ratsumies (1975) aloitti uuden suomalaisen oopperan buumin. Tästä suomalainen oopperasävellystaide lähti isoin harppauksin eteenpäin."Savonlinnan oopperajuhlat
Aulis Sallisen säveltämä ooppera Kuningas lähtee Ranskaan Savonlinnan oopperajuhlilla vuonna 1984.
Kuningas lähtee Ranskaan (1984) oli Aulis Sallisen toinen kantaesitys Savonlinnan oopperajuhlilla. Esityksen pukuloistoa nimitettiin pahimmillaan mässäilyksi. "Lavastamon pojat tekivät oluttölkeistä prenikoita, jotka kiilsivät siinä valossa. Esityksessä oli loistokkuutta, joka herätti visuaalista kunnioitusta tätä teosta kohtaan."Matti Kolho / Savonlinnan Oopperajuhlat
Paavo Heinisen ooppera Veitsi Savonlinnan oopperajuhlilla vuonna 1989.
Paavo Heinisen ooppera Veitsi voitti Savonlinnan kaupungin 350-vuotisjuhlan kunniaksi järjestetyn sävellyskilpailun. Veijo Meri kirjoitti modernin oopperan libreton omien runojensa perusteella. "Lavastaja Hannu Lindholm oli taikonut Olavinlinnan ison linnanpihan kivimuurien sisäpuolelle Suomenlinnan, Stockmannin tavaratalon kulman ja kaiken halkovan Vaasankadun", Savolainen kirjoittaa.Matti Kolho / Savonlinnan Oopperajuhlat
Aulis Sallisen Palatsi-ooppera Savonlinnan oopperajuhlilla vuonna 1995.
Professori Pentti Savolainen pitää 1990-lukua yhtenä Savonlinnan oopperajuhlien parhaista ja onnistuneimmista vuosikymmenistä. Silloin saivat ensi-iltansa Aulis Sallisen valtaa käsittelevä ooppera Palatsi (1995)...Matti Kolho / Värisuomi / Savonlinnan oopperajuhlat
Einojuhani Rautavaaran Aleksis Kivi -ooppera Savonlinnan oopperajuhlilla vuonna 1997.
..ja Einojuhani Rautavaaran Aleksis Kivi (1997), jonka nimiroolissa nähtiin oopperajuhlien silloinen taiteellinen johtaja Jorma Hynninen.Matti Kolho / Värisuomi / Savonlinnan oopperajuhlat
Aika ja uni -ooppera Savonlinnan oopperajuhlilla vuonna 2000.
Uuden vuosituhannen ensimmäinen kotimainen kantaesitys oli kolmen säveltäjän voimin valmistettu Aika ja uni (2000). Sen kolmen osan säveltäjät olivat Herman Rechberger, Olli Kortekangas ja Kalevi Aho. Teoksen vastaanotto vaihteli innostuksen ja pohdiskelun välillä. Helsingin Sanomien kriitikko Hannu-Ilari Lampela piti Ajan ja unen päättävää oikeudenkäyntiä "aika unettavana".Matti Kolho / Värisuomi / Savonlinnan oopperajuhlat
Koirien Kalevala -ooppera Savonlinnan oopperajuhlilla vuonna 2004.
Oopperajuhlien ensimmäinen lapsille ja perheille tarkoitettu ooppera Koirien Kalevala sai kantaesityksensä vuonna 2004. Mauri Kunnaksen lastenkirjaan perustuva ooppera sai Jaakko Kuusiston säveltämänä suuren suosion...Timo Seppäläinen / Savonlinnan oopperajuhlat
Jukka Linkolan ohjaama Hui Kauhistus vuonna 2006.
...ja sille seurasi pian jatkoa Jukka Linkolan säveltämän toisen Kunnas-oopperan Hui kauhistus (2006) muodossa. Molemmat oopperat esitettiin poikkeuksellisesti Savonlinnasalissa salin intiimimmän tunnelman vuoksi.Yle
Olli Kortekankaan Isän tyttö vuonna 2007.
Olli Kortekangas palasi säveltäjänä Olavinlinnaan kuudennella oopperallaan Isän tyttö (2007). Professori Pentti Savolaisen mukaan teos ottaa rohkeasti käsittelyyn Suomen itsenäisyyden ajan tapahtumia. "Se tuo esille yhden suvun kolmen naisen tarinan sekä sen, millaiset arvot ja ihanteet eri sukupolviin ovat sotien jälkeen vaikuttaneet."Yle
Seitsemän koiraveljestä vuonna 2009.
Kolmas lapsille suunnattu kantaesitys oli Seitsemän koiraveljestä (2011), joka niin ikään perustui Mauri Kunnaksen lastenkirjaan.Timo Seppäläinen / Savonlinnan oopperajuhlat
Kimmo Hakola.
Tänä vuonna Savonlinnan oopperajuhlilla saa kantaesityksen kaksi oopperaa, Kimmo Hakolan (kuvassa) säveltämä La Fenice...timo Seppäläinen / Itä-Savo /Savonlinnan oopperajuhlat
Free Will -oopperan lavastussuunnitelma kesälle 2012.
...ja kansainvälisen avoimen internetyhteisön toteuttama "koko kansan" ooppera Free Will (Vapaa tahto).Savonlinnan oopperajuhlat