Raidat whiskyllä Adidakselle

Karhun tunnus oli alun perin kolme raitaa. Oikeudet raitoihin myytiin Adidakselle 1950-luvulla, kertoo Karhuja muotoillut Tuomas Henrik.

kulttuuri
Karhun lenkkitossuja myymälässä.
Karhun 2000-luvulla lanseeratun M-sarjan suunnittelulähtökohdat olivat ihanteelliset. Muotoilija Tuomas Henrik kertoo, että tavoitteena oli maailman paras kenkä. Silloin ei ole materiaalirajoitteita tai muita, mitä pitäisi miettiä loppuhinnan takia, Henrik sanoo.

Karhun tunnusmerkki on M. Merkin alkuperästä on useampi tarina. Yhden version mukaan M tulee Mäntylän veljeksistä, jotka olivat aikoinaan mukana juoksukenkien suunnittelussa ja kehittelyssä. Toinen vaihtoehto on mestari.

- M on mestari, master, mästare – aika monella kielellä sama eli siinä on tällainenkin analogia käytettävissä, spekuloi Karhu-kenkiä muotoillut Tuomas Henrik.

Alkuun Karhun tunnus oli kolme raitaa. 1900-luvun alkupuolella moni muukin merkki käytti samaa tunnusta. Tuomas Henrik kertoo, että 1950-luvulla messuilla Saksassa Adidaksen edustaja tuli ja osti raidat Karhulta.

Adidaksen perustajan Adi Dasslerin vaimo oli keksinyt, että heidän täytyy haalia itselleen kaikki oikeudet merkkiin.

- Muistaakseni siinä oli joku 10 000 markkaa ja pari whisky-pulloa kauppahintana. Halvalla meni pikku brändi, hän naurahtaa.

Alun perin M-kirjain toimi kengän tukirakenteena. Kenkä itse on pehmeää mesh-kudosta, joka on joustava ja tukea antamaton materiaali. Muovinen M-kirjain kengän päällä tukevoittaa sitä.