"Tuskin tuntuu työltä ollenkaan"

Harva meistä tietää tulevan ammattinsa yhtä varhain kuin Kallavedellä sisävesiristeilyjä kipparoiva Kari Rapo. Hän ilmoitti jo kaksivuotiaana ryhtyvänsä laivanrakentajaksi.

ilmiöt
Kapteeni Kari Rapo Queen R -laivan ohjaamossa.
Veli-Pekka Hämäläinen / Yle

Kymmenen vuotta sitten valmistunut Queen R -alus on viides Kari Rapon Kallaveden risteilyreiteille rakentama alus. Eurooppalaisia jokilaivoja muistuttava alus on tehty mittatilaustyönä kotoisille järviolosuhteille - kapteeni kehaisee pystyvänsä laskemaan sillä lähes rantaan kuin rantaan.

- Tämä on ihan toisenlainen alus kuin perinteiset laivat. Tällä pääsee matalaan - rungon uppouma on 70 senttimetriä ja potkurit ja peräsimet ovat takana, ne jäävät 30 metrin päähän. Kuopiossa pystyy menemään maston kaatamalla kaikkien siltojen alitse, Rapo luettelee.

Roll-risteilyjä ennen johtanut Rapo sanoo olevansa tyytyväinen nykyiseen toimenkuvaan kipparina. Laivan ohjaaminen tuskin tuntuu työltä lainkaan - toisaalta vastapainona on raskas ja likainen työ telakalla.

Laivanrakentajaksi jo kaksivuotiaana

Rapo keksi ryhtyvänsä laivanrakentajaksi jo kaksivuotiaana. Hän muistaa olleensa tuolloin vierailulla enonsa luona.

- Esittelin itseni että "olen Kali Lapo kaksi vuotta, teen venneen ja lähden kauaksi lälvelle souteleen". Minä siinä kasvoin ja eno aina muistutti, että "Kali Lapo tullee, veneenrakentaja".

Harvalla meistä kaksivuotiaana keksitty ammatinvalinta kestää. Rapon kohdalla on toisin - ajatus veneenrakentamisesta jäi kytemään ja ensimmäinen 12-metrinen teräsalus syntyi yhteistyössä langon kanssa.

- Menin enolle kylään ja sanoin että nyt on laiva tekeillä. Hän lähti välittömästi vaimonsa luo ja sanoi: "Nyt se poika perkele sitä laivoo tekköö", Rapo nauraa.

Ruori päihittää nappiohjauksen ja joystickin

Queen R -aluksen ohjaamon tekniikka on uudistunut vuosien varrella varsin paljon. Osa laitteista on ollut säästösyistä alun perin omatekoisia.

- Silloin kun joutui vähillä rahoilla tekemään, joutui aina katsomaan, mitä sitä laittaa. Esimerkiksi sähköiset hallintalaitteet olen ostanut vasta kolme vuotta sitten, Rapo kertoo esitellessään komentosillan laitteistoa.

Kaiken modernin tekniikan keskellä löytyy yksi muotoilultaan ikivanha esine. Rapo ohjaa 30-metristä alusta rauhallisesti raksahtelevalla ruorilla.

- Onhan niitä kaikkia joystickejä ja nappiohjauksia, mutta mielestäni tällainen perinteinen ruori on ainut tapa. Voihan ohjaamoon laittaa vaikka minkälaista automatiikkaakin, mutta täällä on kuitenkin miehen oltava.