Millaisia kokemuksia sinulla on karppaamisesta?

Vaikkei karppaajaksi tunnustautuisikaan, moni karttaa hiilihydraatteja pudottaakseen painoaan. Ruotsalaistutkimus on antanut uutta tietoa dieetin terveysvaikutuksista. Pitkäaikainen vähähiilihydraattinen ruokavalio altistaa sydänsairauksille ja aivohalvauksille. Millaista hyötyä tai haittaa karppaamisesta on sinulle ollut?

Osallistu
Fiini liha-annos lautasella
Anna Sirén / Yle

Ruotsalaistutkimuksessa oli mukana lähes 44 000 naista. Satunnaisotannalla tutkimukseen osallistuneet naiset olivat iältään 30 - 49 vuotiaita. Heidän ruokailutottumuksiaan seurattin keskimäärin 15.7 vuotta. Tutkimus on julkaistu myös arvostetussa British Medical Journal -julkaisussa. (siirryt toiseen palveluun)

Itä-Suomen yliopiston kliinisen ravitsemustieteen professori Matti Uusitupa sanoo, että tulos ei ole iso yllätys.

- Jo viime syksynä varoittelimme vähähiilihydraattisten ruokavalioiden haitallisista vaikutuksista. Toivottavasti tämä nyt panee ihmiset ajattelemaan, kannattaako jokaiseen muotidiettiin lähteä mukaan, professori Uusitupa sanoo.

Uusituvan mielestä parhaita terveyden lähteitä ovat ruisleipä, muut täysjyvävalmisteet, kasvikset, hedelmät ja kotimaiset marjat.

Karppisiskot sivuston ylläpitäjä ja karppausaktiivi Tuulevi Aschan korostaa, että karppauksesta on monta muotoa, toteutustapaa ja painotusta. Vähähiilihydraattinen ruokavalio on elämäntapa, jossa syödään ravinnerikasta ruokaa, mutta hiilihydraatteja reilusti suosituksia vähemmän. Diettiin kuuluu proteiinia, monipuolisia kasviksia, paljon marjoja, rasvana maltillisesti voita ja oliiviöljyä, lisänä pähkinöitä ja manteleita.

Aiheesta muualla

Brittish Medical Journal, Low carbohydrate-high protein diet and incidence of cardiovascular diseases in Swedish women: prospective cohort study (siirryt toiseen palveluun)

Tuulevi Aschan, Karppisiskot, Karppaus ja sen monta muotoa (4.7.2012) (siirryt toiseen palveluun)