1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

"Haapamäki-rata ei toteudu ainakaan kymmeneen vuoteen"

Porin satama esittää 80-luvulla suljetun Pori-Parkano-Haapamäki-radan avaamista uudelleen käyttöön. Asiasta teetetään selvitys. Kansanedustaja ja VR:n hallintoneuvoston jäsen Sampsa Kataja (kok.) ei usko hankkeen toteutuvan ainakaan kovin nopealla aikataululla.

Kotimaan uutiset
Viinikan ratapiha
Antti Eintola / Yle

Porin ja Haapamäen välisen radan avaaminen uudelleen ei toteudu vielä ainakaan vuosikymmeneen, arvioi VR:n hallintoneuvoston jäsen, kansanedustaja Sampsa Kataja (kok.).

Porin Satama haluaa avata rataosuuden parantaakseen kulkuyhteyksiä Porista Keski- ja Itä-Suomeen. Pullonkaula on Tampereen ratapihalla, jonka kapasiteetti ei riitä nykyistä suurempiin liikennemääriin.

Katajan mukaan sataman toive on oikeutettu, mutta vähäiset rataliikennerahat on hänestä tärkeää suunnata nykyisten ratayhteyksien parantamiseen.

-Valtiolla, kunnilla ja yksityisillä yrityksillä on tällä hetkellä niukasti rahaa investointeihin. On hienoa, että tehdään selvitys tulevia tarpeita varten, mutta tällä hetkellä on tärkeintä käyttää liikenevät resurssit muun muassa Tampereen ratapihan ja Pori-Tampere-radan parantamiseen, Kataja sanoo.

Kansanedustaja Sampsa Kataja muistuttaa, että Haapamäen-radan käyttöönotto sinänsä olisi helpompaa kuin esimerkiksi täysin uuden radan rakentaminen.

-Valtio omistaa ratapohjan, joten ei tarvita aikaavieviä maakauppoja. Mutta jos rata halutaan käyttöön, aikataulu on kyllä pitkä. Toisaalta esimerkiksi kymmenen vuotta ei ole liikenneinvestoinneissa pitkä aika. Ja emme tiedä, kuinka nopeasti esimerkiksi kaivosteollisuus laajenee ja tarvitaan uutta raidekapasiteettia, Kataja toteaa.

Lue seuraavaksi