Mikä ihmeen Kreikan kriisi?

Kesä on pienille rakennustarvikeliikkeille kulta-aikaa. Talvi on hiljaista, mutta kesämökkiläiset tuovat leipää yrityksille. Puumalassa toimii rakennustarvikeliike, joka on tullut kuuluisaksi lehtimainoksistaan.

lehtimainonta
Jussi Kupsanen ja Jukka Pitkonen
Jussi Kupsanen kiinnittämässä asiakas Jukka Pitkosen lautakuormaa.Ahti Koskinen Yle

Osta yks, maksa kaks ja puhdistamme kukkarosi alta aikayksikön ovat Talotarvikkeen lentäviä mainoslauseita. Myyjä Jussi Kupsanen:

- Kaikki kaupankäynti perustuu petokseen eikä kukaan muu uskalla sanoa sitä kun myö. Se ilmoitetaan heti kun asiakas tulee, että näin tässä käy ja sun rahat on tossa laatikossa ja sillä selvä.

Jussi ideoi mainokset

Jussi Kupsanen on ollut myyjänä lähes parikymmentä vuotta. Hänen aivoistaan syntyvät myös jo kuuluisiksi tulleet liikkeen lehtimainokset.

Niissä ei turhia kursailla. Esimerkiksi: Meilläkin on hintatakuu. Meillä mikä tahansa voi maksaa mitä tahansa.

Onko kauppaa olemassakaan

Kaikki eivät ole edes uskoneet, että jokin liike voisi mainostaa itseään moisella huumorilla.

- Heidän piti tulla varta vasten katsomaan, onko tällasta kauppaa olemassakaan kun näkivät sen mainoksen. On se ainakin joitain ihmisiä vetänyt tänne, Jussi kertoo.

Ja juttu lentää...

Useimmat asiakkaat tuntuvat ymmärtävän ilmeisen umpisavolaista tyyliä ja pärjäävät rennon meiningin kanssa.

- Erittäin hyvin. Palvelu on erinomaista ja juttu lentää. Tavaraa saa sillon kun sovitaan. Kaikkihan eivät välttämättä ymmärrä sitä, leikinlaskua. Mutta mä pärjään erinomaisen hyvin heidän kanssaan, sanoo lautatavaraa noutanut Jukka Pitkonen.

Mikä Kreikan kriisi?

Rakentamisessa näkyy pientä hiljenemistä, vaikka Kreikan kriisistä ei kuulemma ole Puumalassa tietoakaan.

- En oo Kreikan kriisistä tienny yhtään mitään. Meillä ei ainakaan pureksi millään viisiin. Vieköön vaan miljoonansa sinne, Jussi Kupsanen nauraa.

Mökkiläiset tärkeä ryhmä

Kesä tuo nyt leivän alan liikkeelle. Kolmessa kesäkuukaudessa tienataan kaksikolmasosaa koko vuoden tuloista - mökkiläisten ansiosta.

- Se on melkeinpä tärkein asiakasryhmä. Koittaa pitää välit kunnossa niihin, niin kyl ne käy. Sit on tietysti muutamia semmosia Euroopan omistajia, että niitä täytyy vähän tylyttää eikä ne sitte kyllä käy, Jussi toteaa.