Sähköpostia Costa Concordialta: "Ties monettako kertaa hajalla"

Italialaislehti sai käsiinsä teknisen analyysin turmalaivalta. Sen mukaan vesitiiviit ovet olivat auki, matkatietojen tallennin oli rikki ja seuraava huolto oli sovittu turmaa seuraavalle päivälle.

Ulkomaat

Italialaisristeilijä Costa Concordian turman tutkinnan mukaan laivan kunnolle ja turvallisuudelle oleellisia asioita oli retuperällä. Lakien vaatima matkatietojen tallennin oli rikki, ja alus purjehti vesitiiviit ovet avattuina, kertoo julkistamattomiin tutkintapapereihin tutustunut sanomalehti Corriere della Sera.

Lehden mukaan laivan seuraava huolto olisi ollut 14. tammikuuta. Alus kuitenkin karahti karille päivää aiemmin ja kallistui puoliupoksiin, jättäen 32 ihmistä kuolemaan.

- Matkatietojen tallennin on ties monettako kertaa hajalla... tilanne on kohta sietämätön, kirjoitti varustamon tekninen johtaja Pierfrancesco Ferro sanomalehden näkemässä sähköpostissa korjaamolle.

Tutkintaa varten haastateltu työntekijä on puolestaan kertonut, että vesitiiviitä ovia pidettiin auki henkilökunnan liikkumisen helpottamiseksi.

Tiistaina Costa Crociere -laivayhtiö kertoi hankkineensa kymmenien miljoonien eurojen edestä teräslaatikoita, joilla turmalaiva saataisiin viimein pystyyn Italian länsirannikon edustalla. Lähes 12 000 tonnin teräslaatikot sijoitetaan rungon toiselle laidalle ja täytetään vedellä, jotta pian puoli vuotta meressä maannut risteilijä oikenisi.

Lähteet: AFP