1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Kiina kaipaa suomalaisia brändejä

Kiinan paisuvat markkinat ovat suomalaisille yrityksille vaikea haaste. Kiinan jättimäinen kansantalous on muuttumassa kuluttajavetoiseksi ja länsimaiset tuotteet kiinnostavat kiinalaisia. Asiantuntijat patistavat suomalaisfirmoja nykyistä rohkeampaan brändimarkkinointiin Kiinassa.

Kiinassa järjestetään lokakuussa maailman suurimmat messut. Kantonin vienti- ja tuontimessuilla markkinoidaan tavaraa ja palveluita lähes 30 miljardin euron edestä. Messuja mainostava Kiinan ulkomaankaupan keskuksen johtaja Liu Jianjun sanoo, että Suomen ja Kiinan välisen kaupan kasvu jatkuu varmasti.

- Kiinalla on tarjota suomalaisyrityksille valtavat markkinat, Liu toteaa.

Vaikka Kiinan kansantalouden vuosittainen superkasvu on hieman hyytynyt, löytyy Kiinan vaurastuvan keskiluokan lompakoista runsaasti ostovoimaa. Samalla Kiinan vienti- ja investointivetoinen talous on murroksessa, maa yrittää rohkaista kansalaisiaan kuluttamaan. Tähän saumaan suomalaistenkin yritysten pitäisi iskeä, mutta hankalaa on, sanoo vienninedistäjä Finpron toimitusjohtaja Kari Häyrinen.

- Ennen kaikkea suomalaislta puuttuu vielä kuluttajatuotteita, jos lasketaan kännykät pois, niin kuluttajatuotteita, jotka kiinalaiset tuntevat ja joita kiinalaiset ostavat.

Nokia Kiinassa tunnetaan, mutta matkapuhelinjätin vaikeudet ovat juuri osasyy siihen, että Suomi vie Kiinaan nykyisin paljon vähemmän kuin se sieltä tuo. Päävientimarkkina Suomelle on kriisissä kipuileva Eurooppa. Finpron johtaja patistaa suomalaisfirmoja toimimaan, sillä länsimaisilla tuotteilla on Kiinassa hyvä maine.

- Se markkina on niin suuri, että pitäisi mennä vaan rohkeasti viemään jopa suomalaisia brändejä sinne, koska kiinalaisille brändi on brändi niin kauan kuin se on hyvin tehty ja jos tuote on hyvä niin se myy.

Kiinasta on Euroopan kriisin pyörteissä toivottu jonkinlaista maailmantalouden pelastajaa, mutta tosiasia on, että kiinalainen raha ei etsi pelastettavia, vaan tuottavia sijoituskohteita. Sellaisia voi nyt löytyä sopuhintaan, toteaa Kiinaan erikoistunut rahastonhoitaja Janne Rantanen pankkiiriliike FIMistä.

- Kiinalaiset katsovat pitkälle tämmöisä brändifirmoja, vahvoja tuotemerkin omaavia firmoja Euroopasta ja tällä hetkellä tämmöisä firmoja on halvalla saatavissa Euroopasta. Muun muassa  Nokia on yksi esimerkki, jota en pitäisi mahdottomana, että kiinalaiset katsoisivat tarkasti.