Hyppää sisältöön

Euroopan kuluttajakeskus: Lentomatkat kannattaa maksaa aina luottokortilla

Moni lentomatkustaja ei tiedä, miten ongelmatilanteissa pitäisi toimia. Vaikka matkustajan oikeusturva on parantunut, harva tietää miten korvauksia haetaan. Euroopan kuluttajakeskuksen mukaan hankalin tilanne on silloin, kun lentoyhtiö tekee konkurssin. Näin on käynyt jo viidelle eurooppalaiselle lentoyhtiölle tänä vuonna.

Jumiin jäänyt matkustaja istui lähtöselvitystiskien luona Liszt Ferencin lentoasemalla Budapestissa sen jälkeen, kun kaikki lentoyhtiö Malevin lennot oli peruttu yhtiön talousvaikeuksien vuoksi helmikuussa 2012. Kuva: Szilard Koszticsak / EPA

Lentomatkailijaa on viime aikoina koeteltu. Lentoyhtiöiden konkurssit, lentojen peruutukset ja matkatavaroiden katoamiset näyttävät olevan matkustamisen arkipäivää.

- Kerran kun tulin Meksikosta, jouduin odottelemaan matkatavaroitani yli viikon. Ensin ne olivat Pariisissa ja sitten vielä täällä Suomessa Järvenpäässä, ennen kuin ne lähetettiin kotiin. Olisihan se ollut mukava tietää, koska sen saa, mutta oli se loppuun asti aika arvoitus, muistelee Elle Kalaniemi.

Myös kesän viettoon Suomeen saapunut muusikko Jukka Kuoppamäki harmittelee lentojen myöhästymisiä.

- Me olemme saaneet ruokakuponkeja ja toisinaan myöskin majoittumista, mutta sitten on aina seuraavan päivän aikataulu ollut pilalla.

Konkurssiyhtiölle ei korvausvaatimuksia

Euroopan unioni on määritellyt lentomatkustajan oikeudet, joita kaikkien sen alueella toimivien lentoyhtiöiden on noudatettava.

Ongelmien sattuessa kuluttajan pitää tehdä lentoyhtiölle kirjallinen valitus mahdollisimman pian. Lentoyhtiön konkurssissa tilanne on kaikkein hankalin, toteaa Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimiston johtaja Leena Lindström.

- Kuluttajat aika yleisesti kuvittelevat, että heillä on samanlainen turva lentoyhtiön konkurssissa kuin jos valmismatkan järjestäjä menee konkurssiin, mutta näin ei siis ole. Kun lentoyhtiö on konkurssissa, sille ei voida enää esittää korvausvaatimuksia.

- Ihmisten pitäisi miettiä mistä sen matkansa varaa ja millä maksuvälineellä maksun suorittaa.

Kuluttajaviranomaiset kehottavatkin maksamaan matkan luottokortilla. Tällöin myös reittilennon ostaneella on mahdollisuus saada rahansa takaisin.

Tiedottamisessa parantamisen varaa

Lindströmin mielestä lentoyhtiöiden tiedottamisessa olisi parantamisen varaa.

- Aina kun lento on peruutettu tai viivästynyt, taululle tulee ilmoitus siitä. Koskaan ei kuitenkaan kerrota siitä, kuinka kauan lento on myöhässä tai onko kone edes lähtenyt määränpäähän.

- Näissä tilanteissa lentoyhtiöiden edustajat pysyttelevät poissa, vaikka heidän pitäisi olla porttien edustalla tiedottamassa matkustajia. Tämä on yleinen ilmiö Euroopassa, mutta Suomessa tiedotetaan melko hyvin. 

Tänään keskiviikkona Helsinki-Vantaan lentokentällä oli tyytyväisiä matkailijoita. Lomamatkalle lähtevä Pasi Grym oli ollut kaukaa viisas ja varautunut mahdollisiin ongelmiin.

- Käsimatkatavaroihin lääkkeet, hammasharja ja muut perustavarat. Ja kun on visa ja passi mukana, niin kyllä sillä pärjää.

.
.