Tietojärjestelmän muutos aiheutti laskuryppäitä Helsingissä

Kaupungin taloushallinnon asiakaspalvelu on ruuhkautunut asiakkaista, joille laskurypäs on tullut yllätyksenä.

Kotimaa

Taloushallintojärjestelmän uudistus on aiheuttanut laskujen kasautumista lukuisille kotitalouksille Helsingissä.

Kaupunki otti viime vuodenvaihteessa käyttöön uuden järjestelmän, joka ei suostunut kommunikoimaan järjestelmän muiden osien kanssa. Laskut eivät siksi lähteneet ajallaan, minkä johdosta kuuden kuukauden laskut ovat kasautuneet loppukevääseen ja alkukesään.

Laskuja on lähtenyt kaikkiaan noin 650 000, joista useat menevät samoille kotitalouksille.

Helsingin talous- ja suunnittelukeskuksen projektipäällikkö Sami Rantanen ei osaa arvioida monelleko taloudelle ja henkilölle järjestelmän ongelmat ovat aiheuttaneet maksujärjestelyjä, mutta niitä lienee tuhansia.

Suurin osa laskuista on ollut terveyskeskus- ja päivähoitomaksuja.

Rantasen mukaan järjestelmä on tällä hetkellä ajan tasalla, mutta laskujen maksut eivät vielä.

- Kaupunki on tullut asiakkaita vastaan lupaamalla järjestää maksuaikataulut uudelleen, Rantanen sanoo.

Ensimmäiset lähtemättä jääneet laskut saatiin postiin maaliskuussa, ja viimeiset kesäkuussa.