Seinäjoelle saadaan biokaasun tankkausasema

Lakeuden Etapin biokaasua ryhdytään hyödyntämään liikennepolttoaineena. Jäteyhtiö toimittaa biokaasua seinäjokelaisyritykselle, joka jalostaa Etapissa syntyvästä metaanista polttoainetta. Suomen Lähikaasu Oy aikoo perustaa kaasun tankkausaseman Seinäjoen keskustaan jo ensi vuoden aikana.

Kotimaa
Biokaasulla käyvä henkilöauto.
Jäteyhtiön ja lähikaasuyrityksen yhteistyöllä yritetään saada kaasuautoilu vauhtiin myös Seinäjoen seudulla. Anri Koski/Yle

Etapin biokaasulaitos valmistui viitisen vuotta sitten. Siellä on tuotettu biojätteestä ja puhdistamolietteistä maanparannusrakeita ja biokaasua. Kaasua on käytetty lähinnä laitoksen oman prosessin pyörittämiseen. Nyt yli jäävää kaasua ryhdytään jalostamaan liikennepolttoaineeksi. Etappi on luvannut toimittaa Suomen Lähikaasu Oy:lle biokaasua ainakin kymmenen vuotta.

- Etapissa syntyvän kaasun metaanipitoisuus ei ole riittävän korkea liikennepolttoainekäyttöön. Ryhdymme rikastuttamaan sitä puhdistuslaitteiston avulla. Sen lisäksi kaasu täytyy paineistaa polttoaineeksi, selvittää Suomen Lähikaasu Oy:n hallituksen puheenjohtaja Esa Salokorpi.

Tankkausasema Seinäjoen keskustaan

Tuore seinäjokelaisyhtiö aikoo perustaa jo ensi vuoden aikana biokaasun tankkausaseman Seinäjoen keskustaan. Tankkauspiste saadaan myös Etappiin.

Lähikaasun ja Etapin laskelmien mukaan jäteyhtiöltä jää biokaasua yli oman tarpeen noin miljoonaa bensalitraa vastaava määrä. Tuo määrä riittää noin 800 henkilöauton keskimääräiseen kulutukseen.

- Selväähän on, että me ei saada pienessä ajassa Seinäjoen seudulla käyttöön monia satoja biokaasulla käyviä henkilöautoja. Mukaan täytyy saada myös raskasta kalustoa.

Etapissa pohditaan parhaillaan, miten kuljetusliikkeitä voitaisiin tukea niin, että ne rohkenisivat hankkia kaasuautoja. Seinäjoen seudun elinkeinokeskuksessa on selvitetty niin ikään biokaasun käyttömahdollisuuksia. Kaupungin hallinnossa on pohdittu kaasuautoiluun siirtymistä yhtenä tulevaisuuden vaihtoehtona.

Koko maassa vasta tuhat kaasuautoa

Kaasuautoilu on Suomessa vielä alkutekijöissään, jos automääriä vertaa esimerkiksi Ruotsiin. Esa Salokopri arvioi, että Suomen teillä liikkuu tänä kesänä noin tuhat biokaasulla käyvää autoa. Niistä suurin osa on henkilöautoja, mutta kaasua käytetään myös esimerkiksi busseissa ja jäteautoissa.

Suomessa on nyt 17 kaasun tankkausasemaa. Yhtä lukuunottamatta ne sijaitsevat Etelä-Suomessa Gasumin kaasuverkon varrella. Seinäjoelle tänä vuonna perustettu Suomen Lähikaasu Oy aikoo kehittää biokaasun käyttöönottoa ja perustaa tankkausasemia sinne, minne kaasuverkosto ei yllä.

- Seinäjoen seutu on oivallinen lähtökohta tälle työlle. Täällä on tehty selvityksiä kaasun käytöstä, ja yksityisautoilu on täällä merkittävää. Biomassaa kaasun raaka-aineeksi on tulevaisuudessa saatavissa muun muassa maataloudesta.

Polttoainerahat omaan maakuntaan

Esa Salokorpi herättelee myös autokauppiaita.

- Tietysti se vaatii asiakkaidenkin aktiivisuutta. Autokauppiaille täytyy kertoa, jos haluan ajaa sellaisella autolla, josta polttoainerahat jäävät omaan maakuntaan, Esa Salokorpi vinkkaa.

Salokorven mukaan biokaasuautolla matka taittuu puolet halvemmalla kuin bensiinikäyttöisellä autolla. Hän itse taittaa matkaa yrityksensä Volkswagen Passat -merkkisellä henkilöautolla, jonka säiliöihin mahtuu 21 kiloa kaasua. Sillä ajaa noin 450 kilometriä.