1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Uuden lentoterminaalin rakentaminen jäihin Tampereella

Finavia kunnostaa Tampere-Pirkkalan lentokentän kakkosterminaalia. Jatkossa terminaalissa voidaan hoitaa kolme halpalentoa kerrallaan.

Kotimaan uutiset
Matkustajia terminaali 2:ssa.
Matkustajia lähdössä Rayanairin lennolle Tampere-Pirkkalan lentoaseman kakkosterminaalista.Petri Aaltonen / Yle

Tampere-Pirkkalan lentokentällä on päätetty peruskorjata nykyinen kakkosterminaali. Finavia ja Tampereen kaupunki ovat sopineet yhteistyöstä.

Käytännössä lentokentällä on päädytty korjaamaan vanha kakkosterminaali uuden rakentamisen asemesta. Kokonaan uuden terminaalirakennuksen rakentamista harkitaan myöhemmin uudelleen.

Kolme halpalentoa kahden sijaan

Nykyisin terminaalista voidaan operoida kaksi lentoa kerrallaan. Jatkossa kapasiteettia nostetaan kolmeen yhtäaikaiseen lentoon. Terminaali palvelee jatkossakin ns. halpalentoyhtiöitä, joten itsepalvelutoiminnot ovat suunnittelussa oleellinen osa.

Suunnittelu kestänee kuusi kuukautta. Kun suunnitelma ja rahoitussopimus on tehty, päästään rakentamaan. Uudistettu terminaali valmistunee loppuvuonna 2013.

Kustannusarvio on 3,3 miljoonaa euroa. Rahoitukseen osallistuvat Liikenne- ja viestintäministeriö, Tampereen kaupunki ja talousalue sekä Finavia, kukin kolmanneksella.

"Uusikin terminaali on tulossa"

Kokonaan uuden kakkosterminaalin rakentamisesta oli sopimus ja suunnitelmat valmiina, mutta rahoitusmallille haetun EU-hyväksynnän viipyessä osapuolet päätyivät ensin remontoimaan vanhaa, kertoo Tampereen kaupungin elinkeino- ja maankäyttöjohtaja Jyrki Laiho.

- Kyllä uusikin terminaali varmasti joskus on kentälle tulossa. Me arvioimme tässä vaiheessa pystyvämme nopeammin vastaamaan syksyn 2013 tarpeisiin laittamalla ensimmäisen panostuksen jo olemassa olevaan terminaaliin ja sitä kautta saamaan kapasiteettipuolen kuntoon.

Lentokenttä voi tarjota jatkossa enemmän niin kutsuttuja sloteja, eli laskeutumisaikoja.

- Jos jokin yhtiö tarjoaa meille reittiä tiettyyn päivään ja kellonaikaan, niin meidän ei enää tarvitse kieltäytyä siitä kapasiteettiongelman vuoksi, Laiho kertoo.

"Vain vaihe uudistamisessa"

Myös Finavia korostaa Tampere-Pirkkalan muuttuneiden kakkosterminaalisuunnitelmien olevan vain vaihe kentän uudistamisessa. Johtaja Henri Hanssonin mukaan uuden kakkosterminaalin rakentamista ei ole missään tapauksessa haudattu.

Nykyisen kakkosterminaalin kehittämisellä varmistetaan, että kentän palvelutaso ja kapasiteetti riittävät lähivuosina.

Suunnitelmien uudelleen pistämisen taustalla ei Hanssonin mukaan ole mitään ennakkotietoa EU:n ratkaisusta alkuperäisen uudisrakennussuunnitelman rahoitusmalliin liittyen.

Vuonna 2011 Tampere-Pirkkalan lentoasemalla oli 657 630 matkustajaa.

Lue seuraavaksi