Alkoholimainonnan raja nuorille on jossain Motörheadin ja Robinin välillä

Valviran mukaan on eri asia, markkinoiko alkoholijuomaa pitkään alalla ollut yhtye vai teini-idoli.

Kotimaa
Viinipulloja hyllyllä.
Yhä useammalla artistilla on oma nimikkoviininsä. Markkinoilla on aikaisemmin ollut myös piirrossarjoihin ja sarjakuvahahmoihin viittaavia oluita. Viranomaisten mukaan alaikäisiin vetoavan alkoholimainnonnan raja on häilyvä.

AC / DC, Motörhead, Katri Helena, Popeda ja Yö eivät ole vain artisteja, vaan myös viinejä. Markkinoilla on aikaisemmin ollut myös piirrossarjoihin ja sarjakuvahahmoihin viittaavia oluita.

Suomessa on käyty keskustelua alkoholimainonnan rajoista ja siitä, mikä vetoaa liikaa alaikäisiin nuoriin. Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen mukaan mainonnan voidaan katsoa kohdistuvaan alaikäisiin silloin, kun mainoksessa esiintyy sen hetkisiä nuorisokulttuurin idoleita, kuten tv-, elokuva- ja rock-tähtiä.

Näytä mulle sellainen nuori, joka juo Motörhead- tai AC/DC-viiniä tuolla puistossa.

Jussi69

Raja on häilyvä. Vuosi sitten Suomessa kiellettiin Duff-olut, joka viittasi liikaa animaatiosarja Simpsoneihin. Markkinoilla ollut Fingerpori-sarjakuvaan viittavaa olut sai jäädä myyntiin, koska Valviran mukaan sarjakuva on suunnattu aikuisille.

Alkon mukaan bändien tilausviinejä menee eniten kaupaksi 40-50-vuotiaille asiakkaille. Valviran mukaan on eri asia, onko kyseessä pitkään alalla ollut yhtye vai teini-idoli.

- Jos esimerkiksi Robin toisi markkinoille nimikkoviinin tai siiderin, niin se varmasti kiinnittäisi Valviran huomion, koska Robin on niin selvästi lasten ja nuorten suosiossa oleva artisti, pohtii Valviran ylitarkastaja Johanna Jaskari.

Viinien kohderyhmänä vanhemmat asiakkaat

Oman viininsä syksyllä julkaiseva suomalaisyhtye The 69 Eyes ei usko bändiviinien vetoavan alaikäisiin faneihin.

- Esimerkiksi tämän Motörhead-viinin kohderyhmä on sellainen 30 - 40 -vuotias mies. Samanlainen on varmasti meidän viinimme kohderyhmä. Olen sitä mieltä, että nuoriso menee halvimman kautta. Näytä mulle sellainen nuori, joka juo Motörhead- tai AC/DC-viiniä tuolla puistossa. Ne juo halvinta siideriä, breezeriä tai olutta, josta pääsee humalaan, yhtyeen rumpali Jussi69 sanoo.

Nimikkoviini on hänen mielestään luonnollinen jatke yhtyeen musiikille, tapa vahvistaa bändin imagoa ja saada lisätuloja.

- Se sopii siihen vampyyrien ja punaviinin maailmaan, jossa 69 Eyes on aina seikkaillut. Kun meidän tulevan singlen nimi tulee olemaan Red, niin on se aika itsestäänselvää, että meiltä tulee Red-niminen punkku samaan aikaan. Se on looginen paketti sen sijaan, että myisimme 69 Eyes -leivänpaahtimia.