1. yle.fi
  2. Uutiset

Houkuttelevatko bändiviinit nuoria juomaan?

Yhä useammalla artistille on oma nimikkoviininsä. Viranomaiselle tuottaa vaikeuksia määritellä milloin tuote vetoaa liikaa nuoriin. Mitä mieltä sinä olet? Houkuttelevatko mm. artistien nimikkoviinit nuoria juomaan?

Keskustelu (Suora linja)

Suomessa on käyty keskustelua alkoholimainonnan rajoista ja siitä, mikä vetoaa liikaa alaikäisiin nuoriin.

Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen Valviran mukaan mainonnan voidaan katsoa kohdistuvaan alaikäisiin silloin, kun mainoksessa esiintyy sen hetkisiä nuorisokulttuurin idoleita, kuten tv-, elokuva- ja rock-tähtiä.

Raja on kuitenkin häilyvä.

Vuosi sitten Suomessa kiellettiin Duff-olut, joka viittasi liikaa animaatiosarja Simpsoneihin. Markkinoilla ollut Fingerpori-sarjakuvaan viittavaa olut sai jäädä myyntiin, koska Valviran mukaan sarjakuva on suunnattu aikuisille. Samoin luvan ovat saaneet viinit, joille nimensä antaneet artistit ovat toimineet jo pitkään.

Mitä mieltä sinä olet? Houkutteleeko artistiviinit nuoria juomaan vai onko Valvira kieltopäätöksissään aivan hakoteillä?

Lue seuraavaksi